[kl-bogel] nasi ambang, pure mari!

http://bloggerjadian.blogspot.com/2011/05/nasi-ambang-pure-mari.html
aku tengah gile lapa. sambil mengunyah coklat doorgift dari orang kawen bape minggu yang lepas. lepas ni aku kiok keracunan. adui lah betol x tipu. sangat lapo. kruk krak dah cacing dalam perut nanges mintak makan. punya lah x leh nak menahan, sampai kan coklat dah 2 minggu kot dok atas meja ni pun aku telan jek sebab dah xde menda lain dah aku nak telan. beskot kering ada ah, tapi malas nak buat kopi nak cicah. kalau ada kopi baru layan. dah ko malas kan? padan lah muke. tahan jek lah lapa tu sampai balik umah. ye lah tayah membebel, aku tau tu. takkan makanan bergolek serah diri kat aku melainkan coklat doofgift ni aku carik. point taken.

tetengah lapa ni lah ada pulak gambar Nasik Ambang *kami panggil nasi ambeng* yang da bomb ni. korang tau x nasi ambang tu ape? Nasi ambang ni sejenis makanan tradisi masyarakat melayu Jawa. memang susah dah nak carik. kalau ada pun, maybe belah-belah johor tu senang kot. kalau kat area KL/Sel ni, ada pun x berapa nak kick. n dah modified sini sana. so far yang sedap aku penah makan kat area opis aku ni. ada satu gerai jual, not bad lah. 

but yet until aku rasa sendiri nasi ambang yang original dari tangan orang jawa tu sendiri.entry seblom ni (KLIK SINI), time kenduri tu kami buat nasi ambang untuk di jamu kat orang yang datang. tau dah sebab ape. sebab kakak aku nye kenduri, so dia lh yang request ni buat hidangan ni. knowing her, dia memang suke gile dengan nasi ambang ni hah. asal dia datang area sini/umah aku, kompem dia suruh aku pgi beli nasi ambang yang ada kat area opis ni. kata nye, yang ada jual kat p.malam umah dia tu x sedap. merepek-repek jek lauk nye.

tak sesia dia mintak buat nasi ambang ni. hasil nye, perghhhhhhhhhhhhhhh memang terbaik i tell you. and this is the 1st time jugak kami pakat served makanan ni masa kenduri. kakak aku cakap dulu kekecit dia penah lah makan yang home-made masa kenduri umah embah nenek aku. dia pun dah tak ingat. 

ok tamau cakap lebih, meh layan lapo dengan gambo-gambo nye.

Masterchef - pakar nasi ambang. 
1st step - mampat kan nasik. sedulang kau. gile banyak, muntah darah nak makan. 


daun pisang atas nasik tu dipanggil samir. masa Masterchef kami sebok-sebok sebut nak buat samir, semua macam tercengang tak paham. ye lah, kami adik beradik ni bukan nye bahasa rasmi bahasa jawa. kakak-kakak ipar aku lagik lah hampeh, semua melayu tulen. kelaka kelaka. ingat kan samir khan. hahahaha

mi goreng pulak on top of nasik.

sayur goreng jawa; kacang panjang, suhun, tauhu, tempe

ok campur skalik. 

yang ni almost complete. serunding dah ada. yang belom ada, ayam n tempeyek.

Nasi Ambang yang dah complete. meriah kan? 

Nasi Ambang yang complete ni ada lauk:
  • ayam masak ungkep (lebih kurang macam rendang rasa dia). ada jugak tempat lain yang letak ayam masak kicap/pedas/goreng or rendang
  • sambal goreng jawa
  • serunding kelapa
  • mi kuning goreng (some of it pakai mihun goreng)
  • ikan kering bulu ayam
  • tempeyek
hah amek kau. cer kira, bape banyak lauk dia? 6 lauk. heaven. fyi, tu dulang besar tu, tuk min 4 orang makan, tapi kami ari tu makan 6 orang pun tak terabes. tapi aku rasa kalau dalam keadaan skarang ni yang lapo melampau, kalau aku hadap sedulang nasi ambang ni, agak-agak boleh habes x? huhuhu gile. bela hantu raya ke hape?

 
sampai pejam-pejam mata aku xleh nak tahan tgk nasi ni. konon-konon pejam mata boleh menahan nafsu lah kira nya. *tepuk dahi*

jemput makan semua!

*telan air liur*

huwaaaaaaaaaaaa nak lagik! lapaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaau!


p/s: credit to this LINK for the information.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana