[kl-bogel] MEMBUAT TAPAI PULUT

Salam buat semua. Alhamdulillah, kita telah menghampiri penghujung RAMADHAN KAREMM..Ya hari terakhir kita bertemu Ramadhan kali ini, entah bagaimana ketentuan Allah untuk tahun hadapan. Masihkah kita diberi peluang meneguk manisnya Ramadhan?? Hanya Allah yang maha mengetahui. Hari ini teman nak tunjukkan cara-cara membuat Tapai Pulut, makanan rutin masyarakat kelantan untuk setiap kali menyambut Aidilfitri.


Mula-mula beras pulut direndam lebih kurang 2 jam dan ditanak menggunakan pengukus. Saya tak tahu pulak kenapa perlu dimasukkan beras pulut dalam jaring. Tak mahu beras pulut bersepah kot..haha. Sebenarnya saya tukang tengok je..Ibu yang menyediakan segala-galanya.


Setelah pulut yang ditanak masak, ianya diletakkan di dalam dulang dan dibiarkan sejuk seketika. Kemudian beras pulut ini digaulkan dengan ragi (yis)..Mengikut orang-orang tua, masa ini penting kerana terlebih ragi, tapai tidak masak. Selain itu juga, pantang larang orang tua-tua melarang bergaduh sewaktu menggaulkan ragi kerana bimbang ragi tidak masak..Hurm, pantang larang.

Kemudian, tapai dibungkus menggunakan daun pisang. Jika tiada daun pisang, daun getah juga boleh digunakan sebagai ganti. Mengikut ibu, penggunaan daun getah lebih baik kerana rasa tapai lebih manis.


Seterusnya, tapai diperam untuk dua malam. Tapai yang telah siap mesti dimasukkan ke dalam periuk ataupun bekas tertutup untuk diperam.


Dan inilah hasilnya tapai yang telah siap diperam dan bolehlah dihidangkan kepada para tetamu yang mengunjungi kita.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana