[kl-bogel] Kenali Orang2 Melayu Terkaya Di Malaysia

Salam

Semalam aku dah memulakan satu kempen dan agenda untuk diriku sendiri dan juga andai ada kawan2 yang membaca entry aku semalam, sekiranya ingin menyokong sedikit usaha yang mampu kita lakukan itu...laksanakanlah, segalanya ada di tangan dan kuasa beli masing2. Aku hanya mengenengahkan salah satu jalan dan usaha untuk kita saling bantu membantu membina ekonomi sesama bangsa dan agama kita. Kalau bukan kita siapa lagi....

Berkaitan dengan entry semalam juga, ingin aku memaparkan fakta tentang ekonomi juga, cuma kali ini lebih berkisar kepada senarai orang2 Melayu terkaya yang ada di Malaysia ini. Mungkin dari situ kita mendapat semangat dan usaha untuk menjadi seperti mana mereka2 tersebut.

Majalah Malaysian Business keluaran 16 Februari 2011 telah menyenaraikan 40 individu yang terkaya di Malaysia setakat 21 Januari 2011 lalu. Kekayaan 40 individu terkaya negara ini dinilai berasaskan kepada pegangan mereka dalam syarikat tersenarai. Kajian Malaysian Business juga mendedahkan 40 individu terkaya Malaysia secara kolektifnya bernilai RM206.27 bilion pada 21 Januari itu, naik 30 peratus berbanding dengan RM156.7 bilion tahun lepas.

Dalam senarai tersebut, dinyatakan seramai 40 orang terkaya di Malaysia dan dari senarai tersebut bangsa Cina mendominasi senarai orang2 terkaya di Malaysia dengan jumlah seramai 31 orang, manakala bangsa India pula seramai 2 orang dan dari jumlah2 itu bangsa Melayu selaku majoriti di Malaysia ini mencatat jumlah jutawan seramai 7 orang sahaja. 

Itu yang aku pelik dan hairan bagaimana ada suara2 sumbang yang menyatakan bahawa Malaysia ini menindas golongan minoriti, sedangkan kekayaan dalam negara ini dibolot oleh majoritinya bangsa2 lain. Dan yang lebih janggal dan terkejut ada suara2 bangsa kita sendiri yang nak menghapuskan hak2 dan keistimewaan bangsa kita di bumi ini..Kita belum mampu untuk mencapai target dan sasaran yang telah disasar lebih 30 tahun dahulu..usaha perlu dipertingkatkan, dengki dan khianat perlu dihapuskan..

Bagaimana kita nak kategorikan orang sebegini yang memandang sinis dan penuh prasangka terhadap bangsanyer sendiri.. Ye betul, aku akui mungkin ada kepincangan dimana2..., namun salah ke? kalau kita duduk semeja berbincang dan berdiplomasi secara baik dan berhemah untuk mencari titik persamaan dan mencari jalan untuk memastikan bangsa kita boleh berjaya dan terus berjaya..Segalanya mampu dan boleh andai persengketaan dan politik sempit di tolak ketepi..

Nama2 mereka dan jumlah kekayaan mereka adalah seperti berikut :

7. Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary RM 8.84 billion, 59 tahun, Yayasan AlBukhary


11. Tan Sri Azman Hashim RM 3.93 billion, 71 tahun, Amcorp


19. Datuk Mokhzani Mahathir RM 1.665 billion, 49 tahun, Kencana Petroleum


28. Datuk Kamarudin Meranun RM 0.856 billion, 49 tahun, AirAsia


30. Datuk Shahril Shamsuddin RM 0.804 billion, 50 tahun, Sapura Group


31. Shahriman Shamsuddin RM 0.791 billion, 42 tahun, Sapura Group

37. Raja Datuk Eleena Raja Azlan Shah RM 0.568 billion, 50 tahun, Gamuda
* Kalau ada usaha dan keyakinan pasti ramai lagi bangsa Melayu yang akan masuk kedalam senarai2 ni dan dapat sama2 membantu orang2 Melayu yang lain agar kita dapat menjadi bangsa yang berjaya di bumi tanah tumpah darah ini....

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana