[kl-bogel] Mat Tuak Mabuk Salah Guna Undang-Undang!!

Kah kah kah...

Kah kah kah...

Mat Tuak memang dah mabuk kah kah kah...

Bak lagak penyimpan mohor besar raja-raja pulak kah kah kah....

Baju T Kuning Bersih HARAM di sisi undang-undang kah kah kah...

Akta kepala bapak mana yang dia pakai kah kah kah...

Ermm... Patut la buta perut sebab banyak sangat kena Setaut kah kah kah...

Hic hic hic... Kah kah kah...


Naib Presiden PKR N. Surendran hari ini mendakwa bahawa penahanan pra-Himpunan Bersih 2.0 yang bermula hujung minggu lalu adalah tidak sah,  sambil menambah, mereka yang ditahan boleh menyaman kerajaan.

Peguam hak asasi manusia ini memberitahu The Malaysian Insider bahawa tiada undang-undang di negara ini yang membenarkan penahanan pencegahan atau hanya kerana kemeja-T yang diisytiharkan haram hari ini.

Pagi tadi, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengisytiharkan kemeja-T Bersih 2.0 sebagai satu bahan haram.

Dalam mengisytiharkan kemeja-T sebagai haram, kata Surendran, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein cuba memainkan peranan sebagai raja mutlak dalam mengeluarkan perintahnya.

“Tiada undang-undang mengatakan bahawa anda tidak boleh mengenakan kemeja-T dengan perkataan Bersih padanya.

“Tiada undang-undang yang membolehkan penahanan individu-individu yang tidak melakukan sebarang kesalahan,” kata beliau sambil berkata perhimpunan Bersih masih belum diadakan lagi.

“Mereka tidak boleh menahan orang hanya kerana menjemput orang ramai menghadiri satu-satu perhimpunan atau mengecam niat mereka untuk menyertai perhimpunan,” kata beliau ketika dihubungi.

Menurut Surendran, polis hanya boleh menahan seseorang yang dilihat menghadiri perhimpunan haram ketika ia sedang diadakan dan buknannya sebelum itu.

“Ini semata-mata dari sudut perundangan.

Tetapi, di sini anda ada situasi di mana polis melakukan kesalahan menahan orang setiap hari... ia bertentangan dengan Kanun Prosedur Jenayah dan semua undang-undang di negara ini,” katanya.

 

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana