[kl-bogel] Negeri serba satu dan badut-badut

Mujahid Yusof Rawa is MP for Parit Buntar and PAS National Unity Committee chairman.

July 08, 2011

 Agak kepelikan sesuatu yang "Bersih" dianggap "Haram"? Situasi nampaknya semacam cerita filem suspens. Pada 5 July pemimpin Bersih mengadap TYDP Agong di Istana untuk membincang dan mendapat pandangan Tuanku tentang himpunan Bersih yang dikotorkan oleh pihak-pihak tertentu. TYDP Agong berkenan untuk menasihati bahawa eloklah diadakan di stadium bagi mengelak kejadian yang tidak diingini berlaku. Pemimpin Bersih di bawah wanita besi Ambiga bersetuju dan dimasyhurkanlah keputusan TYDP Agong itu kepada rakyat Malaysia. Ikutilah catatan saya di bawah dalam kisah negara Serba Satu Merebut Gelaran Bapa Badut. Begini ceritanya…

Tamparan titah Tuanku itu kepada Mamak Bendahara Najib amatlah sakit kerana sebelumnya mamak bendahara telah mengecop Bersih sebagai haram. Mana boleh pertubuhan haram mengadap Tuanku? Kedua Mamak Bendahara Najib tergamam kerana cadangan Tuanku yang mahukan hak berhimpun dipelihara dengan mencadangkan diadakan di stadium. Ketiga Mamak Bendahara Najib malu betapa badutnya Ketua Keselamatannya kerana sepatutnya dia yang menasihati Bersih dan memelihara hak berhimpun itu, tak perlulah Tuanku. Keempat, badut-badut lain yang menjilat-jilat di bawah Mamak Bendahara terjelir lidah mereka kerana Mamak Bendahara bersetuju dengan berat hati diadakan juga di stadium walaupun sebelumnya menganggap Haram.

Laksamana-laksamana Bersih mencanangkan kepada rakyat-rakyat sekelian bahawa Tuanku perkenan diadakan juga perhimpunan ini dalam stadium, gegak gempitalah suara sorak rakyat-rakyat sekelian dengan laungan "Daulat Tuanku!" dan Mamak Bendahara Najib pun tersenyum tersipu-sipu bukan malu tetapi "bengang" kerana kebodohannya terselah sudah bagai bibirnya yang merah itu. Askar-askar upahan Perkasa dan Patriot yang sebelumnya beriya-iya menentang Laksamana-laksamana Bersih turut tersipu-sipu menumpang kebodohan Mamak Bendahara kerana mereka tidak diperkenankan berjumpa dengan TYDP Agong walaupun beriya-iya menjilat-jilat hingga ke saat ini.

Ariakan bersoraklah rakyat marhaein menjunjung tinggi TYDP Agong kerana kebijaksanaan dan ketajaman Tuanku memelihara hak rakyat. Ketua Keselamatan menyalak-nyalak pada laksamana-laksamana Bersih seraya tangannya menunjuk-nunjuk beri amaran. "Tiada izin akan dikeluarkan untuk berhimpunan kerana Bersih haram!" Tercenganglah rakyat bukan kerana kagum dengan kehebatan Ketua Keselamtan ini tetapi terkejut melihat tahap akal yang ada padanya. Lagaknya lebih hebat dari Mamak Bendahara yang dibodohkan, mungkin Ketua Keselamtan ini berlumba-lumba untuk meningkatkan tahap kebodohan masing-masing supaya digelar "Bapa Badut" di bumi yang semuanya satu.

Maka dicanangkanlah nama-nama sekian pejuang negara yang pada tanggapan calon Bapa Badut ini akan menjejaskan ketenteraman rakyat jelata. Senarainya panjang seramai 91 orang. Tercenganglah lagi rakyat kerana selalunya nama yang dicanang oeh Ketua Keselamatan adalah penjenayah-penjenayah yang membuat onar tetapi senarai yang dicanangkan adalah orang-orang terhormat yang almaklum namanya yang harum. Ulamak Besar dan pemerintah negeri bawah naungan Tuanku turut disenaraikan, Ketua kumpulan pejuang yang taat setia kepada Tuanku disenaraikan juga malah ketua-ketua daerah bawah naungan Tuanku turut dipangkah oleh Ketua Keselamatan ini. Rakyat sekelian melihat betapa sungguhnya Ketua Keselamtan ini mahu merampas tahta Badut yang selama ini dipegang oleh Mamak Bendahara. Ada rakyat yang berbisik sesama mereka, elok juga Tuanku ada badut yang hebat, boleh juga menghibur Tuanku diistananya nanti bila hari tuanya.

Demikianlah rakyat terus mengadu betapa sekatan-sekatan di tengah jalan menyusahkan harian mereka, ada yang mahu ke kota besar kerana menghadiri kenduri sanak-saudara dan keponakannya tergendala, ada yang mahu mellihat bangunan tinggi di kota besar Tuanku terencat perjalanannya, malah kenderaan-kenderaan pendati pun disekat masuk maka hilanglah pelanggannya untuk mencari sesuap nasi buat anak isterinya. Calon Bapa Badut memohon maaf kerana katanya mahu menjaga keselamatan awam oleh laksamana-laksamana Bersih yang datang mengganggu, tercengang lagilah rakyat-rakyat sekelian kerana Laksamana-laksamana Bersih ini mendapat perkenan Tuanku untuk berhimpun. Rakyat sekelian tertanya-tanya, walaupun marhaein adanya apakah calon Bapa Badut ini lebih besar dari TYDP Agong? Kerana gilakan gelaran Bapa Badut Ketua Keselamatan ini lupa bahawa pasukannya bernama Polis Di Raja, bukankah Tuanku ketuanya? Tetapi rakyat-rakyat sekelian tidak ambil peduli kerana kagum semangat badut yang ada pada Ketua Keselamatan ini.

Esok 9 July adalah pesta rakyat merayakan bebas dari Badut-badut ini termasuklah yang cuba-cuba menjadi Badut. Esok rakyat sekelian akan menghormati titah Tuanku untuk berhimpun menjunjung kebijaksanaan kepimpinan Tuanku. Maka pencacai-pencacai Badut pun akan melepaskan nafsu amarah dengan menyembur-nyembur sana sini dan memukul-memukul dengan kayu kerana menjilat Ketuanya. Rakyat sekelian akan diterajang sehendak mereka dan penjara-penjara pun jadi sesaklah sehingga terpaksa dipenjara di kawasan yang luas. Demikianlah kisah sebuah negara yang semuanya satu tetapi mereka lupa ada sesuatu yang lebih besar namanya dari bumi ini, iaitu AHAD yang difahami oleh sekelian rakyat-rakyat sebagai TUHAN YANG SATU! Pastinya rakyat marhaein akan berserah kepada TUHAN YANG SATU yang turut tertawa melihat gelagat Badut Badut di bumi serba satu ini.

Sekian adanya catitan hamba yang hina lagi dhaif ini untuk pejuang-pejuang rakyat menjunjung titah Tuanku. DAULAT TUANKU!

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana