Wednesday, July 13, 2011

[kl-bogel] Khutbah - wadah sebar fitnah?

 

Wira Arjuna

Kongsi 
Keunggulan Islam di Malaysia akan tercemar jika umat Islam tidak bangkit untuk menolak penggunaan masjid bagi mencapai agenda politik parti pemerintah.

Penggunaan khutbah Jumaat untuk menfitnah penganjur dan peserta BERSIH 2.0 harus dibidas oleh seluruh umat Islam; tidak kira mereka di Kuala Lumpur dan Putrajaya yang terpaksa mendengar khutbah itu sebelum menunaikan solat Jumaat semalam.

sitting in a mosqueSelama ini, masjid tidak pernah diheret secara langsung dalam sesuatu pertikaian politik yang melibatkan agenda Umno, PAS mahupun PKR.

Campurtangan bingkas pihak Istana juga diharap dapat memastikan tidak ada pihak yang memperalatkan kesucian masjid untuk mencari kemenangan di kotak undi.

Bagaimanapun Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) menukar segala sifir itu semalam apabila mengarahkan semua masjid di ibu negara dan Putrajaya membacakan Khutbah Jumaat bertajuk "Memelihara Nikmat Keamanan."

Tidak ada masalah dengan tajuk sebegitu namun intipati khutbah itu yang dipertikaikan. Ia disulami dengan tuduhan dan tohmahan bersabit BERSIH 2.0 walaupun perhimpunan itu belum pun berlaku.

Berikut dua petikan daripada Khutbah yang dimaksudkan:

kedah pkr arrested by police bersih 020711 01"Mutakhir ini kita dibimbangi oleh gerakan pelampau yang menggelarkan diri mereka sebagai Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil. Golongan ini pada asasnya memperjuangkan kepentingan individu atau fahaman tertentu tanpa mengambil kira sensitiviti dan kepentingan awam. "

Dosa besar

"Dalam usaha mencapai matlamat perjuangan, golongan ini akan melakukan demonstrasi jalanan, perhimpunan haram. Mereka akan berarak ke hulu- hilir, berkumpul untuk bertindak ganas, merosakkan harta awam, melanggar undang-undang negara, malah sanggup mencederakan pasukan keselamatan."

police arrest bersih in kedahJAWI melakukan dosa besar dalam membuat tuduhan melulu terhadap BERSIH dalam keghairahan menyokong usaha pemerintah untuk membatalkan perhimpunan itu.

Dakwaan-dakwaan yang dibuat oleh JAWI adalah tanpa bukti dan boleh diibaratkan rekayasa untuk disebarkan menerusi masjid-masjid supaya umat Islam menolak BERSIH.

Apakah JAWI dianugerahkan "kuasa ajaib" untuk meramalkan apa yang akan berlaku pada 9 Julai?

Atau, adakah JAWI sekadar ikut telunjuk Umno dan memomok-momokkan apa yang disebut oleh pemimpin parti itu yang kemudian diulang oleh polis dan media arus perdana?

NONEBukankah JAWI sepatutnya membuat penilaian sendiri terhadap BERSIH 2.0 secara objektif dan mengambil kira nas-nas Islam sebelum mengeluarkan khutbah mengupas agenda BERSIH secara jujur?

Malangnya, ini tidak dilakukan. Sebaliknya, teks ucapan khutbah Jumaat JAWI mengenai BERSIH 2.0 tidak ubah seperti membaca Utusan Malaysia atau mendengar pengumuman polis menerusi TV3.

Pengkhianat Islam sebenar

Selain membuat tuduhan-tuduhan yang disebut di atas, khutbah Jumaat JAWI semalam juga mendakwa golongan "pelampau" BERSIH meniru tindakan keganasan yang berlaku di negara asing bagi menekan dan mengugut pemerintah dalam memenuhi tuntutan mereka.

NONE"Mimbar ingin menegaskan tindakan golongan "PENGKHIANAT" seperti ini merupakan satu tindakan yang zalim dan haram bagi umat Islam mengikutinya kerana cara ini sebenarnya satu tindakan yang boleh mencampakkan manusia itu di dalam kebinasaan serta mendatangkan keburukan, kegelisahan dan kesusahan kepada masyarakat."

Untuk maklumat JAWI, beberapa maklumat asas mengenai BERSIH 2.0 adalah seperti berikut:

1. Ia dianjurkan oleh 63 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) namun disokong oleh parti-parti politik yang mahukan sebuah Suruhanjaya Pilihan Raya yang berwibawa dan sistem pilihan raya yang adil dan telus.

2. Semua pemimpinnya, termasuk pengerusinya, Datuk Ambiga Sreenevasan dan Zaid Kamaruddin daripada Jemaah Islah Malaysia (JIM) memberi jaminan perhimpunan itu sebuah tuntutan masyarakat sivil yang aman.

3. Lima ribu sukaralewan akan bertugas untuk memastikan perhimpunan berlangsung secara aman dan teratur. Pasukan-pasukan peguam dan doktor juga disediakan untuk menangani sebarang keadaan.

Kerjasama polis

Apa yang diperlukan ialah kerjasama polis untuk memastikan tidak berlaku kesesakan lalu lintas dan sebarang masalah lain yang berbangkit.

azlanSebaliknya, polis sudah pun mengharamkan gerakan ini, menangkap lebih 100 orang dan "mengecap" perhimpunan BERSIH sebagai usaha menghidupkan fahaman komunis, malah di dalangi oleh agen asing!

Hanya Tuhan sahaja tahu apa yang akan dilakukan oleh polis pada 9 Julai ini. JAWI bagaimanapun sudah pun menjangka peserta BERSIH akan bertindak ganas dan sanggup mencederakan pasukan keselamatan!

Hari ini pula Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak cuba membakar sentimen keagamaan oleh Melayu apabila mendakwa Ambiga adalah musuh Islam kerana terbabit dalam kes Lina Joy.

Hanya Najib boleh menjawab bagaimana tindakan Ambiga membela Lina Joy boleh membahayakan Islam dan dasar 1Malaysia yang dibawanya.

Begitu juga JAWI harus menjelaskan bagaimana martabat dan syiar Islam boleh dipertingkatkan menerusi tuduhan dan tohmahan tidak berasas terhadap penganjur dan peserta BERSIH.

azlanJika khutbah Jumaat tajaan JAWI semalam dibiarkan berlalu begitu sahaja, maka ia akan membuka pintu untuk Umno selaku pemerintah memperalatkan masjid setiap kali parti itu dalam keadaan terdesak untuk memenuhi agenda politiknya.




  • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
    Dulu pembangkang dituduh menggunakan khutbah utk kepentingan politik. Berduyun2 pemimpin UMNO(BN) termasuk ulama dan mufti mencemuh tindakan sedemikian dgn label mempergunakan Islam utk kepentingan politik. Kini dah terang lagi bersuluh. seluruh rakyat jelata melihat melalui khutbah yg disiarkan secara langsung di TV. Amat jelas siapa sebenarnya mempergunakan agama utk kepentingan politik. rakyat bukan bodoh lagi..
  • Abg Zulkifli · Pengulas Tertinggi · Universiti Putra Malaysia
    Wahai Kakitangan JAWI anda tidak akan mati tak makan kalau anda tidak mengikut telunjuk BN. Sesungguhnya rezki berada di mana-mana di muka bumi ini.
    • Wal-Ibni Royce · Pengulas Tertinggi
      Ketua pengarah JAWI kan penyokong UMNO , dia yg menentang tuntutan Qazaf anwar terhadap Sepol banganng tu... guna duit zakat lagi buat bayaran guaman. Syaitan bertopeng manusia cam ni yg nak di sokong..mati nanti tengok la mayat jd pandi kutty..Aminnn
      28 · Tidak suka · Balas · pada 02hb Julai pukul 9.43 ptg
    • Suzilawati Amiruddin · Pengulas Tertinggi · Sek men seri bahagia temerluh..1989~1993
      Masjid kat Trg pun sama
      5 · Suka · Balas · pada 02hb Julai pukul 10.12 ptg
    • Hj Masran Haron · Pengulas Tertinggi · umur 49 tahun
      bukankah kutbah jumaat dis'gor bercerita tentang qazaf pd bulan lalu..
      3 · Suka · Balas · pada 02hb Julai pukul 11.16 ptg
  • Nub Lan · Pengulas Tertinggi · Friends with Mohd Sharil Bin Shahari
    semua agensi kerajaan milik sapa? so x payah pelik kalo depa blh buat suka-suki hati mak pak depa.. polis depa control, jakim depa control, smualah depa control.. yg kita control hanya kereta control sahaja..
    • Susahnya Menjadi Rakyat · Pengulas Tertinggi · University of Michigan
      Kalau org2 PR buat khutbah pasal politik diorang tentang habis2.. ni diorang buat khutbah fitnah , berbau politik ok? apa macam ni ? adil ke ni?
      14 · Suka · Balas · pada 02hb Julai pukul 11.38 ptg
    • Bitter Bean · Pengulas Tertinggi
      kita kontrol makan, kontrol beli beras, kontrol boh petrol dan segala gala yg diorang bli pakai duit kita.. diorang makan sedap, kita mkn nasi ngan kicap...
      20 · Suka · Balas · pada 02hb Julai pukul 11.41 ptg
    • Jamal Ahmad · Pengulas Tertinggi · SM Teriang Hilir , Jelebu,N.Sembilan
      SMR mengaku pula yang Khutbah pasal Politik yang di buat oleh PKR rupanya ingatkan tak mengaku !!!!!!huhuhuhu....
      2 · Suka · Balas · pada 03hb Julai pukul 10.48 ptg
  • Khairul Asyraf · Customer Service di Pizza Hut Malaysia
    aku yang umur 20 nie bila dengar khutbah hari tu rasa pelik! dulu bukan main puak puak UMNO cuba untuk melindungi masjid daripada segala elemen yang berkaitan dengan politik negara.. tapi sekarang? jilat ludah sendiri :P
  • Silversempoi Kl · Pengulas Tertinggi · Sekolah menengah kebangsaan khir johari sungai sumun perak
    Jangan salahkan Datuk S.Ambiga kerana kemurtadan Lina Joy.Salahkan JAWI dan JAKIM serta Datuk Jamil Baharom kerana lemah dalam meyakinkan dan menjaga kebajikan para mualaf.Bila hakim telah menetapkan keputusan murtad tersebut, jadi, jangan marahkan Datuk S.Ambiga kerana isu tersebut.Sebagai peguam, seharusnya beliau mempertahan anak guamnya.Yang silapnya peguam syariah sendiri gagal dalam perbicaraan tersebut.Silap paling besar sekali pihak jabatan agama gagal dalam menegakkan agama Islam itu sendiri dalam menangani masalah sosial dikalangan masyarakat.Paling menyedihkan ramai umat Islam sendiri telah murtad tanpa disedari.Na'uzubillah..
    • Ahmad Wiraputra · Pengulas Tertinggi · Software Engineer di UPSI
      Bukan nk sokong sgt ambiga. tapi dlm kes murtad ni, dia x salah. Ambiga bcakap berlandaskan plembagaan yg pak katak sanjung2 dan digubal oleh BN. Knpa si bahalol perkasa n utusan nk salahkan ambiga? yg patut mereka salahkan parlimen malaysia yg dikuasai BN selama 54 tahun tp x gubal pn undg2 yg boleh hukum org murtad
      38 · Suka · Balas · pada 03hb Julai pukul 1.12 pagi
    • -aal Zzedee White Sand · Bekerja di Rm20segera.com
      ILMUAN MUDA SEPAKAT KEHARUSAN DEMONSTRASI...
      >>>
      http://www.youtube.com/wat​ch?v=RV0cmG_pKCM&feature=p​layer_embedded#at=90

      HUKUM DEMONSTRASI HALAL! HALAL! DAN HALAL! (UZAR)...
      ...Lihat seterusnya..
      3 · Suka · Balas · pada 03hb Julai pukul 8.15 ptg
    • Abdul Rahman · Pengulas Tertinggi · Pembantu Tadbir di Tetuan Zaidi Zain & Associates
      Salam Mari Lah Kita Bersatu Padu Ye Membantu Rakyat Palestin, Maha Suci Allah yang memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjid Al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.. (AL-Isra' 1).
      4 · Suka · Balas · pada 03hb Julai pukul 10.37 ptg
  • Amirul Fairuzzeen Haji Jamaluddin · Top Commenter · Friends with Hanisah Halim
    persepsi negatif & tomahan demi tomahan yg dilemparkn terhadap implikasi perhimpunan BERSIH 2.0 oleh para pencinta keluhuran demokrasi yg telus, adil n jujur(rakyat marhean) xkn peronah mampu utk mematahkn tekad rakyat jelata utk hadir merialisasikn agenda tegas pd 9hb Julai 2011 nnti, Insyaallah..

    golongan agamawan yg cukup bergantung rezeki sedekahan kerajaan bole je merapu m memanipulasikn mimbar masjid n institusi masjid semaksimum mgkn utk menghalang tekad rakyat jelata yg akn diterjemahkn dlm bentuk realiti yg hakiki nnti, namun atas prinsip yg kental, kalian xkn mampu utk menghadirkn rasa gentar hatta sekelumit pon di hati-hati kami utk menuntut proses pengendalian pilihanraya di bumi jalur gemilang ini diperbaiki!

    gunalah segala strategi licik sedaya mgkn, kekuatan pihak berkuasa selagi ada..Insyaallah, rakyat jelata bijak...See More
  • Zurani Serikandi Ayah · Top Commenter · Nil
    KINI UMAT ISLAM( MELAYU MALAYSIA) KURANG PERCAYA DENGAN JAWI DAN FATWA YANG KELAK AKAN DI-KELUAR OLIH ULAMA ULAM YANG PRO-PEMERINTAH. MUFTI PERAK PATUT MANARIK BALIK KATA KATA -NYA TERHADAP AMBIGA.
  • Eriesya Shah · Top Commenter
    klu Ambiga tlibat dgn kes Lina Joy, bagaimana pula dgn Attantuya.....???
    • Md Hanapiah
      KALAU MASIH HIDUP LAGI... KITA ROGOL JER RERAMAI
      Like · Reply · July 8 at 11:39pm
    • Wahab Mohamad · Top Commenter · University of Malaya
      mereka akan senyap bila kena atas baataang hidung Altantuya dan Ziana zain.....sebab mereka yg penjadah bila menuduh orang tak bermoral.tak sesuai pemerintah maalysia oleh golongan bangsawan kerana mereka jahil dan aakhlak buruk...papa dayus bini control.Dosa memfitnah orang peliwat dan sex dalah lebih besar dosa membunuh Altantuya secara brutaal dengan menggunakan bom c4..mereka2 ini bukan taahu dosa pahla shurga neraka sebab nak perintah malysia sampaai kering kontang hasil mashul negara...jual mana yg boleh jual.
      1 · Like · Reply · July 9 at 10:51pm
  • Mohd Ridwan · Top Commenter
    jakim pon subahat ngan umno! cmner rakyat nk yakin dgn bn klau semua agensi kerajaan di kuda kan mereka? pasir mas tolong jawab!:P
    • Abdul Rahman · Top Commenter · Pembantu Tadbir at Tetuan Zaidi Zain & Associates
      Salam Mari Lah Kita Bersatu Padu Ye Membantu Rakyat Palestin, Maha Suci Allah yang memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjid Al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.. (AL-Isra' 1).
      Like · Reply · July 3 at 10:38pm
  • Borneo Menggugat · Top Commenter · Kota Kinabalu
    tahukah anda ?, jabatan yg paling lembab sekali dlm malaysia ni adalah jabatan yg berlabel-label agama Islam itu. he.he.he.., pengalaman ramai kawan berurusan dgn jabatan agama ni ; sabar encik, sabar separoh dari iman, he.he.he... nak buat tuntutan, bukan banyak sangat, seribu lebih je, dah 5 kali datang, itupun diorang suruh datang, tapi tak selesai juga, las sekali, dia cakap, kalau sabar tu boleh makan, dah lama kenyang dek sabar kau orang ni. Baik kau org makan je sabar tu.

    Kalau betul mereka mengahayati Islam, maka jabatan berlabel agama tu lah yg semesti setiap tahun meraih gelaran jabatan terbaik, he.he.he. pernahkah anda dengar jabatan agama ni memperolehi gelaran itu ???, tak pernah bukan ?. Fahamlah maksud sebenar yg saya nak sampaikan
  • Hanafi Mohd Sabali · UTM Skudai
    Bukan JAWI sahaja, JAIJ di johor pun sama. Last minit dia htr teks khutbah, jauhilah perhimpunan haram. Wahai para pemimpin, rakyat sedang menilai anda. Jgn ckp x serupa bikin. Kalau ustaz dpd pmbngkg nak smpikan tazkirah dihalang, dikatakan mencemar masjid. Kalau ni mcmana pulak?
    • Roziana Sahmat · UTM,JB / OUM, KL-2007
      takut kott.. :(
      1 · Like · Reply · July 8 at 9:32pm
    • Syahrunizam Said
      perhimpunan 'HARAM' tak dapat permit, perhimpunan buat benda2 haram boleh dapat....siap polis boleh tolong jaga.... tahniah kepada Polis Raja Di Malaysia....
      1 · Like · Reply · July 9 at 11:59am
    • Syahrunizam Said
      balik2 alasan nak perjuangkan bangsa melayu.... sudah la..perjuangan bangsa ni cerita zaman Jahiliyah...Semua bangsa boleh bersatu dalam Islam... itu yang Nabi SAW bawak...
      1 · Like · Reply · July 9 at 12:07pm
  • Syed Saifuddin Syed Harman · Top Commenter · Union President at Marubeni Corp.
    WAHAI WIRA ARJUNA YANG DURJANA...........SEBAELUM​ INI, BUTAKAH MATA ANDA DAN TULIKAH ANDA DENGAN RIBUAN FITNAH YANG DITABURKAN OLEH PENYANGAK PENYANGAK POLITIK PAS DI MASJID MASJID SELURUH NEGARA? PAS BETLAGAK MACAM TUHAN BILA MENJATUHKAN HUKUMAN DAN BERTINDAK SESUKA HATI BILA MENCERCA PIMPINAN NEGARA DAN KERAJAAN BN. SEENARNYA PAS LAH RAJA IBLIS YANG MENYESATKAN UMAT ISLAM MELAYU MELALUI KHUTBAH KHUTBAH TERKUTUKNYA SETIAP HARI JUMAAT TERUTAMANYA DINEGERI NEGERI YANG DIPERINTAH PEMBANGKANG. SEKARANG, PAS KENALAH TELAN MUNTAH KOTORNYA......DAN JILAT NAJIS ANWAR AL JUBURI YANG BERTABURAN DI SEPANJANG JALAN MENUJU PUTRA JAYA.
    • Norzaini Yusoff · Pegawai Pemulihan / Peer at Klinik Rawatan Pakar Dr Mahmud Chow Kit Kuala Lumpur
      mari kita jentik hidung pok nik ajis pas tu htr pok nik ajis ke rumah org2 tua kat cheras KL disebabkan dia telah samakan Nabi Muhammad Rasulallah dgn muhamad (mamat2) yg ada kat kg2. jelas kini pok nik ajis dah nyanyok. tok guru seperti pok nik ajis tu dah tak layak jadi pemimpin.sebabakan juga Iblis dan syaitan akan selalu berdamping dgn para2 ulama seperti Tok Guru pok nik ajis ni.
      Like · Reply · July 4 at 9:15am
    • Namia Aiman · Top Commenter · Engineer at Infineon Technologies
      hahahahahahahahha...lawak maharaya betul...baru tau ker? hahahahahahahahaha...
      Like · Reply · July 4 at 10:16am
    • Sobri Saad · Top Commenter · Edinburgh, United Kingdom
      Syed Saifuddin Syed Harman---kata kat org.. pas dah berkali2 ajaK debat dan muzakarah pasal agama ...hampa penakut... ingat! DALAM PAS CUKUP RAMAI PARA ULAMA ... BERANI KERANA BENAR..... YANG PASTI HAMPA PENAKUT..!! MAJLIS FATWA PUN TAK DAK HUJAH NAK LAWAN PASAL HUKUM2 BILA BERDEPAN DGN PAS ..SEBAB MEREKA TERIKAT DGN UMNO YANG TAK MAU ISLAM.. AGAMA BAGI HAMPA MACAM BAJU.. KADANG2 PAKAI..KADANG BUANG... BERTAUBAT LA OIII
      3 · Like · Reply · July 4 at 10:38am
  • Borhan Abu Samah · Tukang copy paste at Utusan Malaysia
    wira arjuna.... hebat betul nama diberikan bapak dan ibu kamu.... tapi pastinya itu bukan kamu... berselindung di sebalik nama dan larilah dari kenyataan.
  • Ikhmal Mohamad · Top Commenter · UKM
    Apabila Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu menggelarkan Anwar Aljuburi, tiada pula tuntutan utk Qazaf. Bagaimana pula dgn kenyataan mat Sabu bahawa 'Anwar lebih JAHAT dari Mahathir'? Bagaimana pula dgn fatwa "UMNO jd KAFIR bila bersama MCA tetapi PAS tidak KAFIR bila bersama DAP"?
    • Nur Arrerra Yusuf · Kuala Lumpur, Malaysia
      PAS apa pun dia buat semuanya betul.....ikut sunnah agama...kalau UMNO semua haram ..semua kafir....itulah ajaran PAS..
      Like · Reply · July 4 at 11:06am
    • Saaid Ramdzan · Top Commenter · Royal Military College, Sg Besi
      macam give up aje IM n NAY..kalau sakit mata baca komen2 disini,gi la tempat2 lain yg hanya memuji dan memuja UMNO,atau yg mencaci PR,,sebenarnya apbila hati kita rasa terusik atau tersentuk dgn komen,itu tanda2 kita prehatin dgn isu.cumanya samada kita rasional dlm menilai dan mendalami sesuatu isu itu dgn ilmu,emosi atau spiritual,yg membezaakan langkah seterusnya.
      2 · Like · Reply · July 4 at 12:04pm
    • Nur Arrerra Yusuf · Kuala Lumpur, Malaysia
      Bukan sakit hati atau sakit mata...tapi seperti apa yang dikatakan oleh saudara saaid ramdzan.. menilai dan mendalami sesuatu isu itu dgn ilmu,emosi atau spiritual.....
      Like · Reply · July 4 at 12:34pm
  • Mohd Fadzlan · Sungai Petani
    Ayat 88 dan 89 Surah al-Syu'ara' yang maksudnya: Masa qiamat itu ialah masa yang harta benda dan anak pinak seseorang tidak akan memberi manfaat kepadanya kalau ia mengadap Tuhan dengan hati yang tidak bersih daripada kekotoran kufur dan syirik, sekali pun harta benda itu ia belanjakan pada jalan kebajikan dan anak pinak itu diberinya didikan agama dan akhlak yang mulia sehingga menjadi seorang anak yang salih.

    ingat bahawa kita hidup di dunia sementara kita akan hidup selama-lamanya akhirat........... amin
    • Siti Khadijah · Guru at PASTI PINTAR
      slm,malaysia kita ni ...kata guna islam sebagai agama rasmi....tapi,dasar pas yg hendak menegakkan islam,terus menerus ditentang dgn pelbagai mehnah......mcm bagus plk pemerintahan skrng....fitnah dh mcm mkn nasi..sedarlahhh
      1 · Like · Reply · July 9 at 8:40pm
  • Nasri Tahir · Top Commenter · Sandakan Town, Sabah, Malaysia
    Dalam mana-mana tempat perhimpunan Keagamaan di dunia ini.. tiada khutbah yang bertajuk POLITIK di bolehkan.. hanya FIRMAN TUHAN sahaja yang di kutbahkan... namun diNegara Malaysia ini KHUSUSNYA UMNO dan BN... tempat Keagamaan dibenarkan bermain politik..bijakkah pemimpin UMNO dan BN ini....
    • Wahab Mohamad · Top Commenter · University of Malaya
      kutbah memcerca manusia yg ingin keadilan..dan memberi isu perkauman yg dahsyat......keranaa demi nak mengharamkan perhimpuann bersih....jadi adalkah tuntutaan keadilan itu haram dari segi islam....sayidinaa Omar...berkata jika aku menyeleweng daan tidak memberi keadilan kepada kalian..maka tentang dan perangi aku..ini menunjukkan islam membenarkan rakyat mengur pemimpin..pemimpin UMNO sygkan kuasa sebab malaysia masih kaaya untuk dipunggah..sebab itu tuntutan Bersih mereka takut.
      Like · Reply · Yesterday at 12:21am
  • Panwi Abdullah · Kuala Lumpur, Malaysia
    SANGAT DLM SITUASI & KONDISI YG SANGAT TERDESAK/TERANCAM/TERGUGAT​ KUASA PEMERINTAHANNYA MAKA ''MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH''..INSYAALLAH MAJORITI RAKYAT DA BIJAK MENILAI , DA BANYAK DPT INFO & DA TAK TAKUT 'MENUNJUKKAN ILMU' YG ADA DEMI MANFAAT RAKYAT+NEGARA...apapun jom ALLAH & RASUL DIDAHULUKAN , KEREDAANNYA DIUTAMAKAN.
  • Khalil Ismail · PRP at Jabatan Perkhidmatan Awam
    Hmm.Pemegang amanah kerajaan dah tunjuk belangnya. Pembangkang pun dah berani bergerak. Pertelingkahan hampir pasti terjadi 9 Julai nanti. Satu je yang bisu: Raja-Raja Melayu.Dalam berbelas2 orang takkan takde sorang pon yang nak bangun nasihatkan rakyat? Paling tak pun signal la sikit pendirian tuanku2 kemana. Takkan nak tengok je rakyat berpecah belah? Tunjukkan kuasa tuanku wahai sultan!
  • Rayus Rahim · Top Commenter · Friends with Hanisah Halim
    Kisah HANG NADIM moden...tapi hang nadim lama...sultan yang bertindak zalim...hang nadim moden...pihak yang kononnya lebih berkuasa dari sultan yang x hormat undang2 yang gila kuasa yang bertindak sangat zalim.
  • Shaharuddin Abdul Rahim · Top Commenter · Kamunting
    JAWI ni dah gila daaa pasal BERSIH dia sibok pasal lina joy dulu pasal apa diam je.......lain kali baca dulu faham apa yg BERSIH minta jawi.....jawi...kasi keliru umat ISLAM je....haus...........
  • Ayie Sya · Friends with Gerakan Anwar Ibrahim Bebas II
    pak aji umno sume bertuhan kan duit....bodoh...ingt la sikit mati..
  • Ki Panji · Top Commenter · Friends with Hanisah Halim
    Selepas JAWI..membebaskan tanpa hukuman lebih kurang 21 orang remaja melayu dalam k/p tertulis ISLAM yg ditangkap minum arak dan duduk dipremis menjual arak di Damansara(The SHIP).thn 2000an.>.
    Ditambah pula pihak JAWI telah memfatwakan SESAT.Entiti Motivasi ESQ.
    Sejak peristiwa tsb..saya sudah tidak lagi mempercayai /menghormati kredibility/wewenang JAWI dalam menegakkan Syiar Islam di Malaysia.Wallahumusta'an.
    • Ki Panji · Top Commenter · Friends with Hanisah Halim
      Dan diawal thn 2011..Jawi bekerjasama dgn NGO MUFAKAT yg dibelakang tabirnya adalah pejuang2 yg kecewa dan kakilompat..telah mengadakan forum2 Wacana Ilmu dibeberapa tempat (K.L dan sekitarnya)dgn Topik hangat..Mengaitkan DSAI terlibat dgn pengembangan Jaringan Islam Liberal..>:)
      Like · Reply · July 3 at 3:29pm
    • Ki Panji · Top Commenter · Friends with Hanisah Halim
      Banyak kes JAWI..sudah tidak releven lagi dalam tindak-tanduknya yg bertentangan dgn Ukhuwah/Syiar Islam di W.P.diperkudakan dan ditunggangi pihak2 politikus borjouis..seperti kes Sumpah TRIO LAKNATULLAH..kes SAIPOL AlSesumpah laknat.!..Juga bekerjasama dgn NGO2 yg tidak senang dgn PKR/PAS.untuk memfitnah mereka...Wallahumusta'an..​!!!
      Like · Reply · July 3 at 3:39pm
  • Siput Sarawak
    Tolong vote aku jd PM pasni... tolongla. Aku sgt2 tertarik dengan kuasa yang ada pada PM skang.. Polis, tentera, Bank Negara, Masjid... sume dibawah kekuasaan aku...
    huhuhu...tolongla.. aku nak jd PM!
  • Hanafi Halim · Top Commenter · Universiti Teknologi MARA
    khutbah jumaat sepatutnya menyentuh perkara2 yang lebih besar! tapi dijadikan medah khutbah politik!
  • Ahmad Wiraputra · Top Commenter · Software Engineer at UPSI
    Dengar tu JAWI, siapa yg karang dan baca teks tu, korang jawab la depan Allah akhirat nanti.
  • Alie Amin · Top Commenter · Customer Service Officer at Ashita communication
    Ape nk jd nie kerajaan skrg....smpi terdesak sgt......
  • Wan Hafizam · Top Commenter
    Mahafiraun yang menghina Nabi tak pula Jawi kisah...
  • Ringstone Vs Papadom
    Wahai Tuan guru Hadi Awang & Tok Guru Nik Aziz yg dihormati, rendahnya AGAMA ISLAM....jika ikut telunjuk AMBIGA MABOK TODI...sepatutnya TOK GURU yg di HORMATI menyuruh penyokong PAS beristifar dlm menghadapi keadaan yg SUDAH KERUH ini...dulu TOK GURU berdua juga pesan.."KITA DLM ISLAM HENDAK LAH BERSABAR DLM MENEGAKKAN KEBENARAN" skrg TOK GURU berdua dah terikut-ikut perangai org BUKAN ISLAM...dalam HARAKAH hari ini TOK GURU kerahkan penyokong PAS keluar pergi ke perhimpunan BERSIH..kalau macam tu TOK GURU berdua? taraf orang berAGAMA ISLAM rendah lah macam tu...
  • Nik Azmi Nik Mat · Top Commenter · Sm melor
    Abg Zulkifli..senang le cakap sebab tak kerja kat JAWI..kalau tak buat dah tau apa akan jadi kat diorang..walaupun kerja kat JAWI(jabatan agama islam wilayah p) tp berapa orang yg kuat iman utk percaya yg rezeki dtg dr Allah..rasanya ramai lg yg percaya rezeki dan pangkat dtgnya dr majikan/kerajaan BN..iman tu mcm tu la juga silap2 kena tamat kontrak jd iman kalau tak baca kutbah tu..tak payah fikir betul ke tak betul..la ni baca kutbah ikut skrip je mcm pelakon tu..
  • Zain Dean
    Kata lah apa pun kalau otak dah berkarat sampai mampus dok macam tu je.
  • عبدالل انور محمد عيسى · Top Commenter
    Nak luahkan sedikit perasaan yang sudah bertahun aku simpan:
    Aku keluar dari UMNO sebab.. matlamat UMNO hanya duit. Aku tak nampak perjuangan untuk bela rakyat. UMNO secara $ubver$ifnya hanya nak perjuangkan bangsa Melayu($ebenarnya duit), tapi bagaimana dengan bangsa lain? Bukankah kita 1Malaysia seperti yang dilaungkan?
  • Rashidi Zin · Software Engineer at Aflexi Sdn Bhd
    Mengata dulang paku serpih.

    PAS sudah lama mempergunakan khutbah Jumaat sebagai alat politik. Masjid-masjid di Selangor (sebagai contoh) kerap kali dipergunakan untuk meniup perasaan benci terhadap pemimpin.

    Ada masanya Khatib turut menyeru para jemaah untuk berdoa agar ditimpa malapetaka ke atas pemimpin kerajaan.
    ...See More
    • Ahmad Zaki Bin Shahabudin · Top Commenter
      booo to rashidi!!!!!!!!
      Like · Reply · July 2 at 9:15pm
    • Nik Azmi Nik Mat · Top Commenter · Sm melor
      Rashid Zin kat mana kau sembahyang Jumaat?aku pun nak dengar juga kalau ada yg berani baca kutbah tak ikut skrip tu..ataupun kau pun dengar orang cakap saja..
      Like · Reply · July 2 at 10:19pm
    • Ahmad Wiraputra · Top Commenter · Software Engineer at UPSI
      aku solat di selangor, sekali pn aku xpenah dgr khatib minta timpa malapetaka ke atas pemimpin kjaan. Kalu pemimpn yg zalim tu ye le (BN terasa ke?). ko ada bukti ke Rashidi? jangan main cakap je. Ke ko pn x pnah pg pon..tu x tau le
      2 · Like · Reply · July 3 at 1:07am
  • Jon Mohamed · Top Commenter
    kalau ambik intipati komen ust maza jadikan khutbah, x dak orang yang marah2.. cerita secara umum. kalau perhimpunan tu niat x baik, dosa. kalau perhimpunan tu niat baik, semoga Allah balas pahala.. xdak la nampak benor kerajaan pergunakan masjid..
  • Markas Pakatan Rakyat Msia · Top Commenter · PENYOKONG PAKATAN RAKYAT at Markas pakatan rakyat
    kekadang letih dah nak komen..tp bila baca hati jadi panas, geram, mcm2 lagi lah..apa yang penting kita yang berakal ni boleh berfikir mana yang baik, mana yang buruk...teruskan perjuangan selagi niat kita ikhlas..siapa mereka untuk menidakkan niat kita...
  • Fadzli Abu Hanifah · Top Commenter · Works at MOE Malaysia
    JAWI mengeluarkan Fatwa sendiri tanpa merujuk MAJLIS FATWA
    • Zulkifli Hussein · Top Commenter
      Rashidi..cuba awk buktikan siapa nama imam atau khatib di selangor tu pernah menyeru jemaah tuk mendoakan melepataka kpd pemimpin kerajaan..Kerajaan siapa???bkn ka di slangor tu kerajaan PR jg???.dan untuk pengetahuan awk..JAKIM tu adalah kepunyaan rakyat negara ni tp rela di perkudakan oleh umno tp JAKIM tak tau kedudukan mereka.. sbb mereka isi borang aply jawatan tu kebetulan ngan kerajaan BN.. Dan ada ke kes besar yg telah di lakukan oleh BERSIH pada masa lalu...???
      3 · Like · Reply · July 2 at 10:21pm
  • Azrulex Xelurza
    mmg nmpk sgt ade kepentingn politik... kalo nk selitkn psl penghipunan harm tu xkisah la.. tp knp nk gak sebut "bersih"? mmg xbtol tu
  • Cili Giling
    khubah untuk mendidik umat. kemuliaan khubah yang disampaikan juga didengar oleh para malaikat. Hanya ALLAH yang lebih mengetahui.
  • Noor Azam · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    kakitangan Jawi yang tulis khutbah itu, kalu pencen pun tak layak jadi siak masjid.
  • Amran Shafie · Top Commenter · Works at ABB
    merosak imej islam.
  • Wawe Aklee · Top Commenter
    sudah sampailah masanya, orang-orang mukmin yang salih, tidak menunaikan solah Jumaat dalam masjid DHIRAR , yang digunakan mempertahankan kezaliman.
  • Yusof Omar · Top Commenter
    Hari ini 8-7-2011 Kutbah jumaat kat masjid firdaus, segambut luar itulah isi nya.....khatib membuatkan fitnah didalam masjid..
    Tek datang Nya Dari JAWI....
    Nak termuntah aku mendengar Nya......
    Rasa macam nak bangun Dan capai mic tu nak bagitau khatib hari ni jadi jurucakap yahudi UMNO APCO....
    Dunia akhir zaman, yang Bathil di sanjung.......
    Yang haq dicaci.......
  • Faz Lee
    kita tunggu pilihanraya akan datang, tengok siapa kecundang!
  • Pecinta Keadilan · Top Commenter
    JAWI tak JAWI.. korang tanggung lah dosa besok..
  • Hadi Kamaruzzaman · Top Commenter · Ipoh, Perak
    sdg kn duit Zakat boleh digunakn utk kepentingan peribadi, inikn pula masjid2....merka bertuankn UMNO bertuhnkn Najib.
  • Awal Gitulo · International Islamic University Malaysia
    sipa yang betul??? umno or bersih yang jelas bersih nak buat demo/perhimpunan secara aman benarkah begitu??? palsu kamu pernah kah inagt akan sejarah demo/perhimpunan tidak ada yang aman kalau ambiga cakap aman dia pembohong dia sudah hilang ingatn, kerna tidak ada yang perhimpunan itu aman kecuali ceramah politik or agama, kalau tidak tau menilai sesuatu yang baik dan buruk jangan ckap sedap mulut, jawi mengingatkan orng ramai agar kita tidak terlibat denagn perhimpunan bersih itu adalh seruan sebagai ketua badan yang bertanggung jawab kepada kaum muslimain, hanya manusia yang tak pandai bersyukur saja yang tidak tau menghormati keamanan negara kita.
  • Caramello Salvatore · Top Commenter · Kuching, Malaysia
    sedih, saya yg bukan beragama Islam pun akan berasa kecewa jika agama saya dicemari macam ini... bila pula peserta Bersih jadi pemberontak, menyebar fahaman komunis? BILA? siapakah yg telah dicederakan dlm pasukan keselamatan itu? CUBA BERDIRI KELUAR! sebelum menyampaikan sesuatu mesej, siasatan harus dibuat supaya ahli JAWI tu tak berdosa kerana sanggup fitnah ahli ahli Bersih, masuk neraka nanti mereka tu!
  • Liyas Mohd · Top Commenter · Johor Bahru
    aku bosan dgr Khutbah Jumaat kt tempat aku hari tu...Khutbah Jumaat Perhimpunan haram....ehhhh.....memang celaka lah punye penulis Khutbah ni......
  • Kayu Api · SEKOLAH ATAP
    Jawi pun kena cucuk hidung juga.....lembu lg cerdik kot...pemimpin rasuah,,, tibai duit rakyat pakat kena sokong ka....belajaq kat mana ulama Jawi ni....
  • Mohd Zahiruddin Fahmi
    mane khir baharom.. tolong2...... =p peace!
  • Milas Mad · Top Commenter
    Bos JAWI belum masuk jawi......
  • Izabidin B. Ahmad
    "masjid bukan tempat politik..tempat meluah dan menghasut umat islammmm.." kata pimpinan agong patriotik melayu (kononnya)..
    sudah jelas lagi nyata..siapa perguna masjid sebenarnya..apa nas2 atau hadis yang diikut bagi menyokong perbuatan ini? apa yang pembangkang buat berlandaskan al'quran dan hadis..
  • Azizah Mahbok · Kuala Lumpur, Malaysia
    dah sah lah khutbah tu disediakan oleh biro agama umno cawangan pusat islam, merangkap ketua pengarah jkim.. mudah2an solat jumaat diterima, dikuatiri khutbah dikira mcm dgr bulitin utama tv3 suku atau utusan meloya.
  • Libraim Jawanis · Malaysian Medical College
    Semoga Allah memberi petunjuk kepada kakitangan JAWI, jangan jadikan diri mereka seperti anjing2 yang hanya patuh pada tuan nya...mereka hanya patut patuh pada ALLAH S.W.A......
  • Ramiro Aquino · Top Commenter · Aligarh Muslim University
    ....jAWi pn nk jd anjing2 umno gak....dasar pelacur agama....
  • Shukri Omar
    Buat JAWI, pergi siasat pertubuhan silat yang potong ayam yang menjadi syrat bila nak join(tanya omar din).
  • Renia Minjey · Top Commenter
    Dulu kata pembangkang gunakan masjid untuk berpolitik tapi sekarang mereka buat juga.....macam mana ini kalau orang lain haram tapi mereka sema halal...
  • Iskandarnaim Zulkarnain · Top Commenter · University of Missouri
    Saya tidak perlu baca artikal ini. tajuknya sahaja memjelaskan kelakuan penulisnya. Tidak pernah berlaku khutbah berbau fitnah. Apa yang dibhuta untuk menyelamat negara. Lantas penulis tepi jalan ini tidak payah putar belitkan fakta. Penulis longkang ini tidak ada tempat di arena kewartawanan. Tolong jangan mengaku wartawakan kanan, wartawan haprak pun tidak layak.
  • Ezz Wan · Top Commenter · Works at Ministery of Education
    terkejut aku dengar khutbah di TV mgu lepas! yang merosakkan agama islam bukan org bukan islam tetapi org islam sendiri dengan menyebarkan fitnah! budaya fitnah bukan sahaja the menjadi darah daging UMNO dan Bn tetapi the menjadi budaya JAWI...Tgu la balasan Tuhan!
  • Matt Aleem · IIU
    Khutbah jumaat tersebut bukan dari jawi... tetapi dari JAKIM...
  • Djusman Rasjidin · Top Commenter · Yayasan Anda Akedemi
    jawi tu lembu kataorg kampung saya nak samakan mereka ni tak dgn pengarah lembu tu?
  • Razalisolution Latif · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    Pada 05/07/2011 saya ada menerima sms yang berbunyi begini: Menyertai perarakan menentang pemerintah adalah sebaris dengan dosa-dosa besar boleh menjejaskan iman- Mufti Wilayah, Wan Zabidi Wan Teh. Soalan saya..Bagaimana jika kerajaan berkenaan ternyata RASUAH, SALAHGUNAKUASA, MENIDAK KAN ROYALTY MINYAK DI KELANTAN, MENGGUNAKAN DUIT RAKYAT UNTUK KEPENTINGAN INDUVIDU..Wajarkan rakyat hanya berpeluk tuboh saja? boleh menjejaskan iman... Berapa ramai pulak yang MURTAD kerana menyertai perhimpunan BERSIH? Mufti ke atau Mu tak reti?
  • Saaid Ramdzan · Top Commenter · Royal Military College, Sg Besi
    Ambiga kan lawyer, tanggungjawabnya untuk client, berlandaskan perlembagaan.adakah lawyer2 yg membela perogol, pembunuh, pengedar dadah, perasuah juga condong menjadi saperti client merika..Please mr Prime Minister, show your IQ as our Prime Minister of malaysia.wake up mr Prime Minister..we love malaysia, unless if you don't, walk your talk...usah bua lebih2 .
  • Kelembai Sang · Top Commenter · Friends with Kelab Bekas Ahli Umno
    Mungkin ada yang mengerjakan solat zohor akibat tindakan JAWI. Siapakah yang akan menanggung segala dosa sekiranya solat jumaat diniatkan sebagai solat zohor.
    • Azizi Yusoff · Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim
      bersih itu subresif serupa komunis....disokong kuat PR bersama keling paria dewi durga ambiga.....tak payah bersih tunggu PRU....sebab PR pun kotor amat yg tu orang tak respet mano....tengok polis report berapa ?????ribu.....jadi baik buat solat hajatlah.....10 stadium buat solat hajat.......tiada yg repet polis kalau buat solat hajat.....nak berkuasa pun sbor lah ya......kalau buat perangai rakus serupaini sampai kiamat pun belum tentu boleh berkuasa...he,he,he
      Like · Reply · July 5 at 4:55am
    • Azizi Yusoff · Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim
      ala biasa laaa tu..pas sial pun selalu ambik kesempatan masa khutbah solat jumaat....bawa isu politik hingga pihak yg tak setuju solat dalam keadaan tak tenteram.......kena atas batu kepala sendiri baru tauuuuu....solat zohor laaa apa lah...bahlol...
      Like · Reply · July 5 at 4:57am
  • Muhammad Zaini · Top Commenter · Works at Buruh
    wujudnya golongan yang menjual agama demi kepentingan diri menunjukan kita semua berada di akhir zaman.
  • Ibn Abd Halim · Top Commenter · DTC
    Agaknya depa belum masuk jawi lagi. Apa kata kita tangkap depa dan potong kulup mereka supaya bersih dari najis.
  • John Labu · Top Commenter · Persanteren Jalan kembali (Kalimah Laillahaillallah)
    Ustaz ustaz jawi semua makan gaji mcm pegawai lain lah.Bukan ada teloq sangat..berani nak menentang alamat tak naik pangkatla.ustaz ustaz yg langsung tak digeruni kerana tiada sifat warak bahkan takut kpd pemerentah dari Allah.Kena picit sikit ketaq macam saiful salam dgn najib.Podah apa lagi yg kita boleh harap dgn ulamak kerajaan...mereka hanya berani mengampu bukan menegur.Yg ada integriti sy ucap syabas.
  • Monggoh Orow · Top Commenter · James Cook University
    JAWI membuat hukuman sebelum perkara berlaku! Ini jahanam sekali. Lepas 9 Julai kita bersama sama menyaksi samada tuduhan itu berlaku.
  • Nasrun Abd Manaf · Top Commenter
    Rakyat Malaysia baik dari BN atau Pakatan harus lebih matang... Kedua2 nya menyambut tindakan politik dengan politik... be more rational..
  • Latip Arifin · Top Commenter · King Edward VII School
    Lakukan apa saja sesuka hati kamu lah JAWI, selagi boleh. Memang dasar mu oh JAWI..JAWI..APO NAK DI KATO.
  • Mohammad Ilham Bin Abdullah · Top Commenter · 36 years old
    itula yang akan berlaku bilamana agama diperlakukan mengikut nafsu politik sebagaimana yang berlaku di england....setelah politik menguasai gereja maka kuasa gereja dipinggirkan hanya dengan alasan bahawa gereja membuat perkara yang karut marut....apakah kita rela ISLAM menjadi begini????

    Apakah orang islam akan menghancurkan agama mereka sebagaimana orang KRISTIAN lakukan di england????
  • Bayt Al Hikmah · Top Commenter · Rawang, Selangor
    Kemurtadan orang islam bukan disebabkan oleh orang kafir. Mereka rajin berdakwah dan mengkaji setiap aspek untuk membawa manusia2 ke dalam agama mereka. Walaupun mereka kafir mereka mengambil contoh usaha dakwah yang dipraktikkan oleh Rasullullah s.a.w. dan para sahabat r.a. Di Malaysia Agama Islam telah dibatasi dengan undang2 ciptaan orang kafir dan dipersetujui oleh orang Islam yang sekular. Kelemahan umat Islam di Malaysia ialah kerana dipersembahkan dengan hiburan yang penuh dengan maksiat di TV, percakapan kosong di radio, minda pula dikuasai oleh pemimpin yang tidak beriman kepada ALLAH s.w.t. dan tidak menurut cara kehidupan Rasullullah. 24 Jam yang penuh dengan dosa melainkan mereka yang benar2 beriman dan bertaqwa. Sebahagian umat Islam di malaysia beranggapan kehidupan yang sedia ada ini cukup untuk menjamin kehidupan disyurga kelak. Mereka tidak menurut perintah ALLAH s.w.t., Al-QURAN dan hadis. Nauzubullahiminzalik. Mereka sangka mereka dapat membohongi ALLAH s.w.t. TIdakkah perbuatan itu menzahirkan mereka tidak percaya pada ALLAH s.w.t. dan RASUL s.a.w.
  • Nizzam Shahiibul-Karibb · Works at KA'ABA - BAITULLAH
    Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah SWT. Apa sudah jadi? Ada di kalangan orang-orang Islam sendiri beria-ia benar mempertahankan hasutan Ambiga sedangkan telah jelas beliau adalah seorang yang menentang Islam. Maka mereka ini gunakan segala dalil yang mereka tafsirkan menurut hawa nafsu untuk menggambarkan bahawa berkawan dengan musuh-musuh Islam dibolehkan malah digalakkan. Janganlah mudah jadi keliru. Sekiranya kita mahu perjuangkan Islam, janganlah pula menyokong orang yang memusuhi Islam dan yang ditaja oleh golongan yang memang bertujuan memecah-belahkan umat Islam.
  • Nizzam Shahiibul-Karibb · Works at KA'ABA - BAITULLAH
    mengarut dan kalut betul politik Malaysia ni. Bubarkan parlimen je dan parti-parti politik ni, kita buat pemerintahan sistem KHILAFAH, Raja IMAM MAHADI SHAHIBUL ZAMAN yang memerintah. Pasti semua orang gembira.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

No comments:

Post a Comment