Monday, June 20, 2011

RE: [kl-bogel] Bantahan besar jika Utusan enggan mohon maaf

Tak suka, DELETE jer bro….

Aku pon ahli grup ni jgk… aku pon x pernah komplen apa yg ko komen kat dlm ni…

Ni kira 1st time aku komen…

Aku hargai apa yg ko sumbang kat grup….

Tapi, bak kata salah sorg ahli grup ni, “kalau asyik tengok cipap jer pon boring jgk“...

Sorry bro... jgn amik hati...

 


From: kl-bogel@googlegroups.com [mailto:kl-bogel@googlegroups.com] On Behalf Of faizan ikhwan
Sent: Monday, 20 June 2011 3:22 PM
To: kl-bogel@googlegroups.com
Subject: Re: [kl-bogel] Bantahan besar jika Utusan enggan mohon maaf

 

sebagai ahli group ini, aku minta sangat-sangat supaya hal-hal politik tidak dipostkan di dalam group ini untuk kesejahteraan sesama ahli. kalau nk postkan juga hal ehwal politik minta dibuatkan satu group untuk post politik.

2011/6/20 kelah <amirpcg@gmail.com>

benggong tu pun nak kecoh bila diorg kuar karikatur plak xder pun org nak komplen

2011/6/17 Makhtar, Mahadir: Mr. <mahadir.makhtar@epcos.com>

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 17 Jun: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) memberikan tempoh seminggu kepada pihak akhbar Utusan Malaysia untuk memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam di negara ini berhubung siaran karikatur yang menghina Islam.

Tempoh seminggu ini bermula daripada tarikh karikatur 'kekeliruan kes rogol' tersebut disiarkan iaitu pada Rabu lalu.

Perkara tersebut terkandung dalam memorandum yang diserahkan kepada pihak Utusan Malaysia di ibu pejabatnya, Jalan Chow Sow Lin, dekat sini pagi ini.

Ketua DPPP, Nasrudin Hassan berkata, sekiranya perkara tersebut gagal dilakukan, DPPP tidak teragak-agak untuk melancarkan bantahan secara besar-besaran bagi memastikan desakan itu berjaya.

"Desakan kita ini sebagai satu mesej bahawa tindakan yang dilakukan oleh Utusan Malaysia dan pelukis kartun tersebut adalah satu kesilapan besar yang melibatkan hukum hakam Islam," kata beliau kepada pemberita selepas penyerahan memorandum pagi tadi.

Ianya diterima wakil ketua pengarang, Sufian Abu Bakar yang merupakan ketua meja jenayah.

Pelukis kartun yang dikenali sebagai Miki itu membuat dua perbandingan mengenai kaedah pelaksanaan hukuman jenayah rogol.

Gambar pertama yang merujuk kepada dialog antara pengadu wanita dan 'tok penghulu' yang berimejkan seorang alim.

Tok penghulu tersebut telah menolak aduan tersebut setelah wanita itu tidak mempunyai empat orang saksi walaupun ia mempunyai rakaman kejadian tersebut menggunakan telefon bimbit.

Sebaliknya gambar kedua pula merujuk kepada dialog di antara pengadu wanita dan seorang yang digambarkan sebagai anggota polis.

Pihak polis menerima rakaman telefon bimbit untuk dijadikan bukti aduan rogol tersebut.

"Perbandingan dua gambar ini menafsirkan mesej yang salah dan bertujuan dangkal.

"Mesej yang cuba digambarkan khususnya melalui gambar pertama adalah tidak tepat sekaligus telah mengelirukan kefahaman rakyat berhubung prosedur perbicaraan kes rogol atau zina dalam perundangan Islam," katanya.

Tambahnya, karikatur itu secara tidak langsung menggambarkan wujudnya kelemahan dalam tatacara pengendalian pebicaraan kes rogol atau zina seperti mana yang digariskan dalam Islan iaitu perlu kepada empat orang saksi.

"Malah ia telah mempersenda hukum Islam secara halus dengan mewajahkan prosedur itu sebagai tidak relevan dengan situasi semasa hari ini," katanya yang diiringi setiausaha DPPP, Khairul Faizi Ahmad Kamil dan exco, Sani Hamzan serta kira-kira sepuluh pemuda yang lain.

Justeru, katanya ia telah mencetuskan kemarahan di kalangan umat Islam di Malaysia.

Sementara itu, menurut Nasrudin memorandum tersebut diterima baik oleh pihak Utusan Malaysia dan Sufian berjanji akan memanjangkan perkara tersebut kepada pihak atasan.

"Saya telah menjelaskan kenapa memorandum ini dihantar dan beliau (Sufian) berhasrat membawa perkara ini kepada pihak atasan untuk tindakan lanjut," katanya.

Mereka tiba di pejabat Utusan Malaysia kira-kira jam 9.35 pagi dan masuk menyerahkan memorandum sebelum keluar kira-kira 20 minit kemudian.

Lebih kurang 30 anggota polis dilihat mengawal keselamatan di hadapan bangunan pejabat sebelum ketibaan mereka lagi.

P/s...
Inilah kualiti akhbar2 tajaan UMNOapco/BN.. ikut PENTADBIRAN di bawah telunjuk UMNO, BN, YAHUDI dgn KAPIR YG MENENTANG ISLAM, kan sama jerr standardnya...

Apa komen pencacai songkok tinggi dlm hal nihhh? x kan diam kut... cepat!! Inilah masanya nak tunjukkan sifat munafik kat kami.. cepat komen la ttg isu nihh…

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

 

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

 

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

No comments:

Post a Comment