[kl-bogel] Miss Malaysia - Cik Putih Naziauddin (1980)


http://2.bp.blogspot.com/_yeXOuINii0M/TT7COwVK-eI/AAAAAAAAApY/fwK6-5A7YsY/s1600/miss-malaysia-world1976.jpg
Di atas ialah gambar Cik Putih Naziauddin pada 1980. Beliau pernah memenangi pertandingan Miss Malaysia-World pada 1976, dan merupakan wanita berbangsa Melayu ketiga menerima gelaran tersebut setelah Narimah Mohd Yusoff (1973) dan Fauziah Haron (1975). Cik Putih yang ketika itu merupakan pelajar tahun akhir jurusan perakaunan dari Politeknik Ungku Omar, telah dihadiahkan sebuah kereta berjenama Datsun dan terpilih untuk mewakili Malaysia ke pertandingan Miss World 1976 di Royal Albert Hall, London.

Malangnya penyertaan Cik Putih dalam Miss World tidak sempat untuk dinilai sepenuhnya oleh para pengadil kerana kerajaan Malaysia mengambil keputusan untuk menyertai 8 lagi negara lain yang memboikot pertandingan itu kerana ia turut melibatkan penyertaan daripada negara Afrika Selatan yang mengamalkan dasar aparteid. Kerajaan Afrika Selatan ketika itu mendiskriminasi kewujudan orang berkulit hitam hinggakan dalam pertandingan Miss World itu negara tersebut membuat keputusan yang pelik dengan menghantar 2 orang peserta sekaligus, seorang berkulit hitam dan seorang lagi berkulit putih.

Hasil daripada gelaran Miss Malaysia itu juga telah membuka peluang kepada Cik Putih untuk berlakon dalam sebuah iklan. Walau bagaimanapun beliau kurang meminati bidang peragaan atau model lalu memilih untuk bekerja dalam sektor perbankan selaras dengan kelayakan pendidikannya.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana