[kl-bogel] 100 Perempuan Etnis Vietnam Diculik untuk Dijadikan Isteri di Tiongkok

Para perempuan itu hilang dari rumah-rumah mereka dan mungkin telah dijual kepada laki-laki Tiongkok untuk dijadikan isteri.

 

Foto: AFP
Polisi Tiongkok tengah menyelidiki penculikan perempuan etnis Vietnam untuk 'dijual' sebagai isteri di Tiongkok (foto: dok).

Polisi Tiongkok dilaporkan sedang menyelidiki apa yang diperkirakan sebagai penculikan kira-kira 100 perempuan etnis Vietnam yang tinggal di Tiongkok tengah.

Ke-100 perempuan itu hilang dari rumah-rumah mereka dan dilaporkan mungkin telah dijual kepada laki-laki Tiongkok untuk dijadikan isteri.

Harian China Daily mengatakan, perempuan-perempuan itu adalah isteri-isteri warga Tiongkok yang tinggal di desa-desa terpencil di propinsi Hunan.

Menurut laporan itu, penyelidikan polisi dimulai setelah dua orang suami mendapat telepon yang menuntut pembayaran uang tebusan kalau ingin isteri mereka dikembalikan.

Namun laporan itu tidak menjelaskan kapan perempuan-perempuan Vietnam itu menghilang dari rumah mereka. Salah seorang suami yang mengadu kehilangan isteri itu mengatakan, ia sendiri membayar 5.700 dolar untuk membeli isteri keturunan Vietnam itu 12 tahun yang lalu.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana