[Mcm2Ada] Tiada Wahabi di Malaysia ---Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Sarjana Islam Malaysia, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menarik perhatian seluruh Malaysia untuk bercakap secara terbuka mengenai Islam konservatif, dan ucapan beliau menarik perhatian ramai di seluruh negara. Wartawan The Wall Street Journal, Celine Fernandez baru-baru ini bercakap dengan Dr Mohd Asri mengenai perubahan peranan agama dalam salah satu ekonomi utama di Asia. Ikuti temubual tersebut.
Malaysia terkenal dengan Islam sederhana dan dilihat sebagai contoh untuk negara lain. Tetapi beberapa ulamak kerajaan baru-baru ini memberi amaran mengenai fahaman lebih konservatif yang sedang mengambil tempat di dalam negara terutama fahaman Wahabi yang pada masa ini diamalkan di Arab Saudi Dr. Asri mencetuskan perhatian baru di seluruh negara apabila bercakap secara terbuka mengenai Islam konservatif, yang mendapat menarik ramai di seluruh negara.
SOALAN: Pengritik menyatakan bahawa interpetasi Islam Dr. Asri memisahkan dari ulamak-ulamak lain di Malaysia. Apakah fahaman Islam Dr dan bagaimana ia berbeza dengan fahaman Islam yang digariskan oleh golongan Islam sedia ada.
DR.ASRI: Di Malaysia pada masa ini tidak ada banyak golongan Islam konservatif, tetapi mereka berada di jawatan-jawatan penting kerajaan. Sementara kumpulan progresif banyak menyumbang dalam reformasi sejak kebelakangan ini, mereka dikesempingkan oleh kumpulan konservatif yang mengawal institusi agama di dalam kerajaan dan memastikan bahawa hanya idea pemikiran mereka diberi peluang untuk hidup. Kerajaan mungin bimbang bahawa kumpulan progresif akan mengkritik dari apa yang mereka lihat.
Kemungkinan terdapat keinginan di setengah-setengah pihak untuk mengekalkan elemet rasis dan fanatif extrem keagamaan untuk melindungi kepentigan politik mereka. Peganan Islam ialah ia adalah satu agama yang merahmati semua orang, tidak kira kaum ataupun agama. Lebih daripada itu, rahmat ini meliputi seluruh alam. Sebarang penterjemahan Islam yang membawa kepada ketidakadilan, tekanan, pemusuhan kepada orang lain, kejahilan, sistem kasta masyarakat, rasis, fanatik yang tidak menghormati hak orang lain, semua ini perlu ditolak. Islam mesti digambarkan sebagai agama yang mencintai orang lain, yang menghormati hak, menghormati ilmu pengetahuan, menolak kefahaman karut dan amalan berasaskan kepada pendebatan yang benar.
SOALAN: Sebuah akhbar tempatan memetik Dr "Tugas saya ialah untuk mengetengahkan Islam dalam kerangka moden dan mengeluarkannya daripada kongkongan konservatif, yang telah menjadikan agama telah ketinggalan zaman". apa yang Dr cadangkan dalam hal ini.
JAWAPAN: Sesetengah kepercayaan asas Islam, cara beribadah dan prinsip asas moral tidak berubah. Bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang boleh diubah berasaskan faktor tempat, masa dan masyarakat. Kita mesti memahami bahawa sesetengah perkara berasaskan kepada kejadian semasa zaman Rasulullulah SAW. Kita perlu mengambil semangat perkara itu, bukan melaksanakannya secara terus. Islam tidak sukar. Kita tinggal di dalam zaman teknologi. Islam mempunyai pendekatan dan bahasa dalam zaman ini. Kebanyakan perkara dalam Islam mempunyai maksud secara am, ia terbuka kepada pelbagai terjemahan kerana Allah SWT menyedari bahawa manusia akan tinggal di dalam keadaan yang berbeza.
SOALAN: Dr mengatakan sesetengah tradisi dan amalan tidak berasaskan kepada ajaran Rasululullah SAW. Sesetengah melihat ini sebagai ektremis dan mendakwa pandangan Dr berkait dengan terjemahan Islam Wahabi. Adakah ini benar.
JAWAPAN: Jika perkara itu membabitkan bagaimana untuk beribadah dalam Islam, ia benar, terdapat pelbagai perkara pemikiran mengenai inovasi dalam beribadah. Saya tidak boleh menerima amalan ibadah yang tidak berasaskan daripada nas-nas di dalam al-Quran dan hadis Rasullulah SAW. Tetapi saya bukan Wahabi. saya bukan pengikut Muhammad bin Abdul Wahhabi. Sebaliknya terdapat banyak fatwa dari ulamak Arab Saudi yang saya tidak setuju. Tetapi saya berpendapat mereka mempunyai sumbangan tersendiri kepada masyarakat Islam diseluruh dunia. Kita perlu menghargai semua pihak.
SOALAN: Mengapa interpetasi Islam Wahabi tidak digalakkan di Malaysia?
JAWAPAN: Sekiranya "Wahabi" bermakna mengajak orang ramai kepada kefanatik, tegar, tegas, tidak berkompromi dan sebagainya. Saya menentangnya. Pada pendapat saya sesetengah pandangan agama di negara -negara Teluk adalah jumud, terutama mengenai wanita, orang bukan Islam dan isu politik serta beberapa perkara lain. Tetapi terdapat juga pendapat yang baik dan sesuai dikalangan mereka. Bagaimanapun, walapun kita tidak bersetuju dengan pandangan mereka, itu tidak bermakna kita boleh menduduh mereka sebagai pengganas.
Dari pandangan wartawan barat, perkataan "wahabi" mempunyai banyak konotasi. Semuanya membawa kepada pandangan bahawa ia adalah pergerakan islam yang dilihat secara tegas mengikut nas-nas di dalam al-Quran dan hadis, tetapi pada masa yang sama menolak untuk mempertimbangkan interpetasi moden yang dipengaruhi oleh barat. Di
Malaysia, perkataan "wahabi" adalah sesuatu terma yang misteri. Ramai menggunakan terma itu untuk memfitnah orang lain, tanpa mengetahui apa maksudnya. Di sesetengah tempat, seorang dituduh sebagai wahabi kerana tidak bersetuju amalan dan kepercayaan karut. Ini termasuklah menggantung gambar Sultan ataupun Sheikh ia membawa kebaikan atau meningkatkan pendapatan mereka, atau mengikat benang hitam pada bayi baru lahir dengan kepercayaan ia akan melindungi bayi itu dari nasib kurang baik, dan pelbagai lagi kepercayaan yang melingkari masyarakat.
Apabila orang ramai mula mengkritik amalan ini, mereka secara mudah berkata "kamu adalah wahabi".
SOALAN: apa pandangan Dr mengenai situasi politik dan agama di Malaysia secara menyeluruh? Adakah Dr merasa bebas untuk mengamalkan kepada apa yang Dr. percaya? Adakah Malaysia menuju di haluan yang betul atau salah, dan mengapa?
JAWAPAN: Pihak berkuasa agama di Malaysia perlu bersikap lebih terbuka. Sikap mereka ialah untuk memaksa orang lain berfikir pada satu hala, dan itu bukan mereka sikap masyarakat bertamadun. Mereka harus ingat apa yang berlaku kepada gereja apabila enggan berubah dan menekan orang ramai yang ingin perubahan.
SOALAN: Apa matlamat jangka panjang Dr untuk Malaysia? Apa hang Dr ingin lihat dari segi amalan agama di sini?
JAWAPAN: Kini memerlukan "tajdid" dalam masyarakat Islam. Terdapat dua definisi yang membabitkan tajdid. Definisi pertama ialah untuk mengembalikan yang asal seperti mana kita melihat sesuatu yang telah rosak ataupun telah luput. Contoh lebih praktikal ialah membaharui lesen memandu.
Definisi tajdid kedua ialah melibatkan inovasi dalam sesetengah perkara untuk memenuhi kehendak semasa, seperti inovasi kenderaan moden. Dalam perkara ini kita membicarakan sesuatu yang tidak dibentuk sebelum ini, tetapi ia memenuhi kehendak asas yang dikehendaki oleh manusia. Dalam Islam, inovasi perlu dilaksanakan tetapi ia tidak harus mengubah agama tetapi memenuhi keperluan atau pandangan untuk membawa perubahan dengan penuh sabar, tetapi ia tidak harus lari dari asas kehendak al-Quran dan al-Sunnah. Banyak isu kontemperari yang kita hadapi sekarang adalah sesuatu yang tidak berlaku di masa lampau. Untuk memastikan kelangsungan masyarakat, pelbagai pendapat baru diperlukan. Pendapat ahli teologi mungkin tidak salah, tetapi telah luput berikutan perubahan masa dan keadaan.
* Wawancara ini dipetik dari The Wall Street Journal
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com
Comments
Post a Comment