Wednesday, August 10, 2011

[Mcm2Ada] Rekod terbaru pergigian: Sel stem tikus menumbuhkan gigi

http://macambetul.blogspot.com/2011/07/rekod-terbaru-pergigian-sel-stem-tikus.html



Apa yang berlaku di Jepun, apabila sekumpulan saintis berjaya  mencipta kaedah terbaru untuk mencipta secara semulajadi satu pasang gigi yang lengkap bagi seorang manusia, hanya dengan menggunakan sel stem dari tikus.

Mereka menggunakan kombinasi fibers/gentian dengan tulang penyambung, ditambah dengan unit terpenting di dalam teknologi ini, iaitu sel stem seekor tikus.

 Gigi yang dihasilkan ini dapat berfungsi sepenuhnya, dalam ertia kata lain ianya dapat mengigit mahupun mengunyah makanan atau apa sahaja.

  Menurtu seoarang saintis yang terlibat ,perkembagan ini merupakan perkembangan positif dalam bidang regeneratif organ-oragan manusia. Dia berharap, pada masa akan datang akan lebih banyak lagi teknologi sebegini dapat diaplikasikan kepada tubuh badan manusia selain gigi..


-------------------------------------------------------------------------------



waaa, aku terpegun seketika, aku rasa ni memang benar-benar  pencapaian yang superb laa.. Aku rasa kos untuk pembuatan benda tutidak akan mahal sangat, disbebakan penggunaan sumber tikus tersebut.hehe


Tak sangka kan, haiwan pengotor macam tu ada fungsi yang sanagt berguna juga untuk manusia sejagat..

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

No comments:

Post a Comment