Monday, August 8, 2011

[Mcm2Ada] Matahari sebenarnya yang mengelilingi bumi!!!

السلام عليكم

'''Sains merupakan sebuah proses pengumpulan ilmu atau maklumat dan penyusunannya. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, yang bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat. Dan seperti proses mendapatkan maklumat yang lain, sains bermula dengan pengalaman, dan kemudiannya mendapatkan fakta dan peraturan daripadaya.

Cara sains mengkaji sesuatu perkara adalah dengan melihatnya dengan teliti, mengukurnya, membuat uji kaji, dan dengan cuba menerangkan mengapa sesuatu perkara terjadi. Mereka yang melakukan perkara ini dipanggil ahli sains. -Wikipedia-

Namun sejauh manakah kebenaran yang telah ditunjukkan oleh ahli sains??? Persoalan ini mula timbul oleh sesetengah orang yang cuba merungkai kajian-kajian yang di lakukan oleh ahli sains kerana mengangap mereka adalah sang penipu.



Jika ZF bertanyakan kepada anda mengenai Sistem suria sudah tentunya anda semua dapat menyebut kesemua Planet didalamnya. Seperti yang semua sedia maklum bahawa bumi mengelilingi matahari dan  bulan mengelilingi bumi.. Tetapi tahukah anda bahawa satu ketika dahulu teori ini telah ditentang oleh pihak Gereja. Kerana apa mereka membantah??? kerana ianya bertentangan dengan kitab Bible mereka.

Kitab Bible telah menceritakan bahawa bumi adalah pusat cakerawala dan matahari yang mengeliling bumi. Kesan dari bantahan itu mereka yang mempercayainya akan diseksa, dibunuh serta dibakar hidup-hidup. Bantahan ini mungkin ada benarnya...ZF ulangi mungkin ada benarnya... kenapa ZF berkata bergitu??? Mari kita lihat pada beberapa potongan ayat yang terdapat didalam Al-Quran.



Dan matahari; ia beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah takdir Tuhan Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui; (38) Dan bulan pula Kami takdirkan ia beredar melalui beberapa peringkat, sehingga di akhir peredarannya kelihatan kembalinya pula ke peringkat awalnya seperti tandan yang kering. (39) matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing. (40)
 Surah Ya-seen (Ayat 38-40)


 Di dalam surah Yasin, terdapat ayat yang jelas menunjukkan matahari itu bergerak dan bukan berada pada kedudukan yang tetap untuk menjadi paksi cakerawala.

  
Allah jualah yang menjadikan langit terangkat tinggi dengan tiada bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy dan Dia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya); tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Allah jualah yang mentadbirkan segala urusan; Dia menerangkan tanda-tanda kekuasaanNya satu-persatu, supaya kamu yakin kepada pertemuan Tuhan kamu
 Surah Al-Rad (ayat 2)


Matahari dan bulan beredar dengan peraturan dan hitungan yang tertentu.
 Surah Ar-Rahman(Ayat 5)


Dia menciptakan langit dan bumi dengan ada faedah dan gunanya yang sebenar; Ia pula menjadikan malam melingkari siang (dengan gelapnya) dan menjadikan siang melingkari malam (dengan cahayanya) dan Dia menjadikan matahari dan bulan beredar menurut perintahnya, tiap-tiap satu dari keduanya, beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Ingatlah! Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Yang sentiasa Mengampuni.
 Surah Az Zumar (Ayat 5) 


Allah jua yang memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti) dan Dia yang memudahkan peredaran matahari dan bulan; tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan. Yang melakukan semuanya itu ialah Allah Tuhan kamu, bagiNyalah kuasa pemerintahan; sedang mereka yang kamu sembah (yang lain dari Allah) tidak mempunyai sesuatu pun walau senipis selaput biji kurma.
 Surah Fatir (Ayat 13)


Tidakkah engkau memerhatikan bahawa Allah memasukkan malam pada siang dan memasukkan siang pada malam (silih berganti) dan Dia memudahkan matahari dan bulan (untuk faedah makhluk-makhlukNya)? Tiap-tiap satu dari keduanya beredar untuk suatu masa yang telah ditetapkan dan (ingatlah) sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.
 Surah Luqman (Ayat 29)


Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing
 Al-Anbiya (Ayat 33)


Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, maka terbitkanlah dia dari barat,
 (QS. Al Baqoroh : 258


sesungguhnya Allah menahan langit dan bumi supaya jangan bergeser, dan sungguh jika keduanya bergeser tidak ada seorangpun yang dapat menahan keduanya selain Allah. Sesungguhnya dia itu maha penyantun lagi maha pengampun.
 (QS. Fathir[35]:41)


 Jadi, ayat Al-Quran mana yang cerita bumi bergerak dan beredar matahari?



Dengan ayat-ayat diatas ISKANDAR PTOLEMY pada tahun 150 Masehi telah membatalkan Teori mengenai bumi mengelilinggi matahari. Namun perkara ini hanya dapat bertahan selama 12 abad. Kemudian bagun sebuah pemerintahan gerja yang baru setelah ahli-ahli yang terdahu telah dibunuh  yang telah membangkitkan semula teori mengenai bumi yang mengelilingi matahari dan diguna pakai senhingga sekarang.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

No comments:

Post a Comment