[kl-bogel] Kenapa Hotel di India nie Mahal Sangat ?

http://loloqxrules.blogspot.com/2011/07/kenapa-hotel-di-india-nie-mahal-sangat.html

Aku tak tahu nak jawab macam mana...Tapi, sememangnya hotel-hotel di India nie kalau dibandingkan dengan Kuala Lumpur...harga die boleh mencecah 10 kali ganda lebih mahal dari apa yang boleh kita dapat di Malaysia.
Ambil contoh New Delhi (bandar nie memang aku ariflah...), biasanya harga untuk low season kita boleh dapat dalam Rp. IND 7,500 ke 10,000 mungkin. Selalunya harga cam nie pada musim sebelum masuk musim panaslah. Tapi, kalau dah masuk musim kategori peak season (tak payah tunggu super peak season)...bilik standard untuk hotel 5 bintang boleh cecah sampai Rp. IND 12,000.00 semalam. Itu tak masuk breakfast tau. Bilik semata. kalau convert ke ringgit Malaysia lebih kurang dalam RM860.00 semalam.

Apa yang membuatkan harga bilik di India nie terlalulah mahalnya aku tak berapa pasti. Tapi, mengikut survey yang pernah dibuat...Antara faktor utama yang membuatkan harga perkhidmatan perhotelan di sini mahal berbanding bandar-bandar lain di dunia adalah kerana industri perhotelan di sini kekurang penawaran atau stok inventori bilik di sini terlalu terhad untuk menampung permintaan dalam pasaran. Malahan dikatakan juga, jumlah bilik di isni masih tidak mencukui untuk menampung permintaan domestik. Pada aku ini memang fakta...dalam pada harga bilik di sini mencanak tinggi mahal...Tapi, occupancy rate selalu tinggi. Susah nak tengok hotel-hotel di sini kosong. Sebabnya...antara kemampuan dan keupayaan orang tempatan sendiri untuk membayar harga yang mahal dan juga...ini suatu perkara yang menarik untuk aku bagi tahu korang...budaya orang sini- mereka kalau nak menunjukkan bahawa mereka adalah orang berada mana nak duduk kat hotel-hotel cokia nie...kena duduk 5 star. Baru ada class...tak mainlah duduk hotel low service nie. Sungguh aku kata...mereka lebih rela bayar mahal daripada kawan-kawan memandang rendah. Bab menunjuk-nunjuk kemewahan nielah antara salah satu faktor (yang tak masuk dalam survey) penyumbang permintaan yang tinggi dalam industri hotel di sini.
Tak payah tempah bilik...korang boleh tengok di restoran or cafe house kat hotel cukup...Kalau masuk lunch ker...dinner ker...or even breakfast pun penuh dengan orang die jer. Kalau hujung minggu, famili yang ada duit nie akan bawa segerombolan ahli famili makan di restoran. Tapi, tak boleh salahkan diorang pun nak menunjuk-nunjuk nie...bukan sebab budaya semata...kalau korang sampai ke sini...susah sebenarnya nak jumpa restoran yang sesuai untuk famili gathering selain hotel. Tak macam kita di Malaysia...melambak....kat sini agak kurang dan jarang boleh jumpa restoran yang berorientasikan kekeluargaan.

Cumanya, satu perkara aku perlu bagi tahu kepada yang akan menginap di hotel-hotel India nie. Kalau korang duduk di hotel 5 bintang di sini...Pengalaman penginap di hotel 5 bintang tu memang korang akan dapat rasakan. Lagi mahal korang bayar kalau duduk di sesebuah hotel tu...Korang dapat rasakan, duit yang dibayar amatlah sesuai dengan perkhidmatan yang akan korang terima di India nie. Bukan nak perkecilkan industri hotel kat negara sendiri...Tapi, aku dapati...kalau dibandingkan dengan hotel 5 star kita di Kuala Lumpur pun...India still much...much better in term of service yang akan kita dapat. Dari deco bilik...bantal yang disediakan...selimut...aksesori toilet...pekerja mereka...semuanya akan buat korang rasa amatlah berbaloi harga yang dikenakan. Bukan nak puji sangat...aku cuma nak sampaikan perbezaan apa yang ditawarkan oleh hotel di India nie berbanding dengan di negara sendiri...Aku ambil contoh paling simple...kalau kita check in di hotel 5 star di Kuala Lumpur...Kalau aku...bila masuk jer bilik aku akan masuk toilet dulu...apa aksesori toilet yang hotel bagi..cam sabun...berus gigi...syampoo...apa brand yang korang selalu dapat ? Kadang-kadang brand tahapahatah yang dibagikan...Kalau kat India...nah ko...korang akan rasa seronok. Selalunya hotel akan provide aksesori yang branded...Paling aku suka kalau yang menggunakan avurvedik toiletories nie. Mahal tu...Tak cukup dengan apa yang diberi...Korang leh request lagi kat house keeping kalau nak lebih...

Cuma kepada yang pertama kali akan check in hotel di India nie...janganlah terkejut dengan sistem keselamatan yang diamalkan di sini. Dari pintu gate nak masuk ke hotel....sampai ke pintu masuk ke dalam hotel...pengawal keselamatan akan check korang macam nak masuk parlimen. Bila dah masuk dalam hotel tu semua kira okeylah. Pada yang merokok, tanyalah dulu untuk mendapatkan bilik perokok.

Kalau nak duduk stay kat low or badget hotel pun ada gak...cumanya service dia pun bajetlah...Cuma kadang-kadang...hotel low badget pun harga die melampau...Tak kena langsung kalau dibanding dengan Seri Malaysia kita...at least Seri malaysia yang dikategorikan bajet hotel kat Malaysia tu better lagi...


Nukilan Amirul Ariffin, MD Nasir tika 12:04 AM

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana