[Mcm2Ada] Orang Jepun Taip Mesej Paling Laju

http://www.youtube.com/watch?v=ClDenxOxeeM
http://cerahjeff.blogspot.com/2011/07/orang-jepun-taip-mesej-paling-laju.html

Sumber Gambar: Nokia

Dulu tyme guna ramai orang guna Nokia 3310,aq ingat orang Melayu la tekan mesej paling laju. Kawan aq dalam kelas pun bersms. Sms masuk,keluarkan 3310 dari bawah meja,tengok bawah sekejap,kemudian mata tengok depan,jari laju taip mesej kat bawah. Hebat kan? Tapi rasanya tu standard je sebenarnya.

Minggu lepas aq naik train,depan aq ada sorang budak laki guna Iphone,dia taip punyalah laju. Berapa saat? Sama laju dengan korang tekan 3310! Aik,sama? Cakap paling laju,ape la Cerahjeff ni.Yang pertama,korang kena faham tulisan dalam bahasa Jepun. Dalam bahasa Jepun,ada 3 jenis tulisan, Hiragana, Katakana dan Kanji.  Hiragana digunakan bagi perkataan-perkataan yang betul-betul berasal dari Jepun, Katakana digunakan ketika menggunakan perkataan pinjam dari negara luar dan ketika marah atau penegasan,Kanji...Em,entah,aq xtaw bila guna kanji tapi selagi perkataan Hiragana ada Kanjinya,kita kena convert Hiragana ke Kanji,paham?

Bila korang tekan あ(A),korang tarik ke atas jadi う(U),kanan え(E),kiri い(I) dan bawah お(O). Bukan itu sahaja,untuk かきくけこ(Ka Ki Ku Ke Ko),huruf-huruf ini akan bertransformasi jadi huruf lain dengan tambah ten-ten ke atasnya. がぎぐげご(Ga Gi Gu Ge Go),payah kan?

Contohnya,makan dalam bahasa Jepun Ta Be Ru(3 perkataan). Kalau ditulis dalam Hiragana bentuknya begini; たべる ,bila ditulis dalam Katakana,betuknya pula begini; タベル ,dan kalau dalam Kanji, bentuk dia macam ni 食べる. Kalau tersalah guna,samada maksud lari atau perasaan yang cuba disampaikan akan gagal. So,dalam masa sama,korang mesti fikir 3 benda serentak,susah kan? Em,maybe yang tak belajar bahasa Jepun masih pandang rendah dengan keupayaan orang Jepun ni,so daripada aq membebel lebih panjang,baik tengok sendiri kehebatan dorang yang aq maksudkan.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana