[kl-bogel] Mengapa Melayu mula tertarik dengan DAP

SURAT PEMBACA

Mengapa Melayu mula tertarik dengan DAP

Saya adalah seorang Melayu yang dilahirkan di Kangar, Perlis pada tahun 1963. Kini saya adalah seorang ahli DAP cawangan Padang Besar, Perlis. Saya telah tertarik dengan DAP sejak kembalinya bapa saya ke rahmatullah pada tahun 2005. Sebelum ini adalah keberatan untuk saya meninggalkan UMNO kerana arwah adalah salah seorang pengasas UMNO bersama Tan Sri Sheikh Ahmad yang berjuang sejak Malayan Union dan penubuhan Persekutuan Tanah Melayu dan seterusnya Malaysia.

Selama 30 tahun saya menjadi ahli UMNO sejak dari Kelab UMNO luar negara hinggalah tahun 2011.  Saya pernah berkhidmat sebagai pegawai kerajaan, pegawai bank dan kini ahli perniagaan. Persekolahan saya adalah bermula dari  Kangar English School, SMK Putra,SMK Derma hinggalah ke luar negara.

UMNO mulai zaman Almarhum Tunku Abdul Rahman  patut dikagumi kerana dasar tolak ansur Tunku sehinggalah mencapai kemerdekaan dan penubuhan Malaysia dan peletakan asas kepada penyatuan kaum di negara ini .Setelah peristiwa 13 Mei 1969 dan setelah negara bertukar perdana menteri kepada Tun Abdul Razak pelbagai langkah rangsangan dibuat untuk memajukan kaum yang dikenali sebagai Bumiputera bagi mengekang ketidakpuasan kaum ini hinggalah ke era pemerintahan Tun Hussein Onn.

Setelah itu tiba pula era Tun Mahathir yang genius dalam semua bidang di dunia. Hinggalah akibat hendak merealisasikan impiannya dengan pantas, rakyat telah diperlihatkan akan kehebatannya di peringkat negara dan persada dunia.

Namun pelbagai perubahan dan pembangunan yang dilakukannya telah membawa padah kepada rakyat dan negara dalam tempoh jangka panjang. Salah guna kuasa, korupsi, ISA, OSA, Akta Hasutan, kronisme, ketegangan hubungan antarabangsa khususnya dengan Amerika dan isu Palestin, peningkatan kos hidup, agihan ekonomi negara secara tidak adil,mengaut kekayaan untuk anak-anak adalah antara ciri-ciri pentadbirannya yang membinasakan negara yang kaya dengan hasil bumi ini di samping dasar penswastaan yang gagal dan membebankan rakyat serta isu kekebalan raja-raja Melayu yang akhirnya menyebabkan perdana menteri yang menjadi kebal.

Campur tangan politik yang keterlaluan dalam PDRM, kehakiman, peguam negara, SPRM, tentera dan jabatan-jabatan serta agensi-agensi kerajaan seperti SPR telah menambahkan kebinasaan kepada negara. Itulah antara sebab Malaysia menduduki antara tangga teratas korupsi dan penghantaran wang haram ke luar negara.

Oleh itu UMNO perlu muhasabah diri, salahkan diri sendiri, dan jangan salahkan pihak lain. Jangan gunakan kekerasan kerana ianya akan mengundang malapetaka seperti berlaku di Iran, Iraq, Mesir, Tunisia, Libya, Oman, Thailand, Filipina dan Indonesia sebelum ini di mana negara kecundang pemerintahannya akibat kebangkitan rakyat.

Sebenarnya DAP telah menunjukkan urus tadbir yang baik melalui sistem cekap, akauntabel dan telus (CAT) walau pun pelbagai fitnah dilemparkan oleh UMNO. Inilah satu-satunya cara untuk membela rakyat Melayu, Cina, India,dan lain-lain daripada kongkongan pemimpin BN yang angkuh.

Saya akan terus berjuang dalam DAP. Kebenaran dan keadilan akan terserlah jua akhirnya.

Abdul Manan

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana