[kl-bogel] Melayu Jual Melayu

 

Meleleh air liur cukong sampai tak sempat nak tengok orang Melayu
gaduh kah kah...
Model Makkah ke, model Mongolia ke, semua kerja
Umno-APCO tipu Melayu kah kah kah...

 

 

Wakil pemilik dan pewaris Kampung Baru hadir ke parlimen hari ini mendesak Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB) menarik semula Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru 2010 sebelum sesi bacaan kedua di parlimen.

Gesaan berikutan dakwaan cadangan penggubalan akta tersebut dilakukan oleh kementerian itu tanpa dipersetujui oleh pemilik tanah malah dianggap tidak menghiraukan kepentingan penduduk.

Bercakap kepada media di lobi parlimen, ahli parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub menggesa kerajaan supaya mengambilkira pendirian pemilik tanah sebelum membentangkan cadangan pindaan bacaan kali pertama di parlimen.

Katanya, pemilik dan pewaris tanah telah bersepakat untuk menolak sebarang cadangan menubuhkan Perbadanan Pembangunan Kampung Baru sekaligus menolak rang undang-undang itu.

"Kami ahli parlimen Pakatan Rakyat membawa mesej ini daripada pemilik dan pewaris tanah bahawa apa sahaja yang berkaitan tanah Kampung Baru hendaklah mengambilkira kepentingan dan persetujuan pemilik dan bukannya wakil badan bukan kerajaan yang mempunyai kepentingan sendiri," kata Salahuddin.

Beliau dalam kenyataannya turut mempersoal cadangan mewujudkan Perbadanan Kampung Baru walhal pentadbiran kawasan itu telah diurus secara sah di bawah Lembaga Pentadbiran MAS (Malay Agricultural Settlement).

Seterusnya Salahuddin mendakwa sekiranya rang undang-undang tersebut diluluskan parlimen maka enakmen dan Lembaga Pentadbiran Kampung Baru (MAS) turut akan terhapus.

Bantahan dari pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru sebelum ini menjurus kepada peruntukan rang undang-undang yang diangggap menindas dan akhirnya akan menggadaikan tanah yang telah diwarisi lebih dari 100 tahun.

Ini kerana mereka mendakwa kementerian itu tidak menghiraukan cadangan pindaan daripada penduduk lalu terus membentangkan rang undang-undang tersebut di parlimen untuk bacaan kali pertama pada Disember 2010.

Alasan bantahan tersebut berikutan jaminan yang diberikan kepada pemilik tanah oleh kerajaan tidak menepati kehendak penduduk Kampung Baru justeru mendesak kementerian itu meminda beberapa perkara yang difikirkan tidak wajar.

Antara cadangan yang dianggap keliru dalam cadangan pindaan tersebut termasuk-

1. Keanggotaan Perbadanan

- Ditambah keanggotaan bagi jawatan Timbalan Pengerusi yang mana tiada dalam RUU asal

- Dua (2) wakil tuan tanah Kampung Baru telah diganti dengan lima (5) wakil NGO

2. Majlis Penasihat

- Nasihat Majlis Penasihat hanya akan dikaji, diteliti dan diambilkira jika sesuai

3. Akta Pengambilan Tanah 1960

- Peruntukan berkaitan penggunaan Akta ini ditarikbalik tetapi tidak bermakna Akta ini tidak boleh digunapakai dalam proses pembangunan Kampung Baru

4. Pemansuhan dan Pembubaran Lembaga Pentadbiran MAS

- Peruntukkan ini telah ditarikbalik tetapi lebih banyak menimbulkan persoalan seperti yang disebut sebelum ini.

Antara pewaris tanah yang hadir turut menyuarakan kekesalan terhadap tindakan kerajaan membelakangi penduduk Melayu di Kampung Baru.

"Banyak sangat penipuan.

Kami sebulat suara membantah perkara ini.

Saya minta ahli parlimen bantu.

Ini tanah kami dan kami ada hak," kata Mohamad Hassan di lobi parlimen.

 

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana