[kl-bogel] Astora Jabat tanding p'raya Thailand

[Picture+025.jpg]
Bekas penulis kontroversi Utusan Malaysia Astora Jabat akan bertanding dalam pilihan raya Thailand atas tiket Parti Harapan Baru (NAP) yang dinaungi bekas perdana menteri Jeneral Chavalit Yongchaiyud pada 3 Julai ini.

Astora akan bertanding di parlimen Ruso/Jabat, Si Sakhon, Yingor dan Bachok - empat kawasan majoriti Melayu-Islam dalam Wilayah Narathiwat, di Selatan Thai.

"Saya diberi tawaran oleh Jeneral Chavalit kerana melihat jasa saya dalam bidang kewartawanan dan menolong bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad sewaktu beliau menjadi perdana menteri.

"Beliau (Chavalit) kata kepada saya, kalau awak tolong (orang) di Malaysia, kenapa tidak boleh tolong (orang) di sini," kata Astora ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Astora - bekas ketua pengarang agama Utusan dan Al-Islam - berkata menghadapi persaingan enam penjuru dengan tiga daripadanya dijangka memberi tentangan sengit.

Ditanya peluangnya untuk memenangi kerusi tersebut, Astora berkata beliau "tidak takut dan tidak bermasalah" kerana mendapat sokongan meluas di Ruso dan kawasan sekitar dalam wilayah tersebut.

"Saya ada sekolah sendiri, sekolah untuk orang Melayu... Saya mempunyai ramai ahli keluarga dan kaum kerabat terdekat di Ruso," katanya.

Lebih 40 parti akan turut serta dalam pilihan raya Thailand kali ini. Parti Pheu yang dianggotai Yingluck Shinawatra - adik bekas perdana menteri Thaksin Shinawatra turut mencuba nasib.

Sementara itu, ditanya mengenai situasi politik di Selatan negara itu, Astora berkata rata-ratanya penduduk masih dalam ketakutan dan terancam keselamatannya ekoran sering berlakunya kejadian tembak.

Astora bertanding Pilihan Raya Umum Thailand

KOTA BHARU 6 Jun - Bekas wartawan Utusan Malaysia, Asae Toramae atau nama penanya, Astora Jabat (gambar) mengesahkan bertanding pada Pilihan Raya Umum Thailand atas tiket Parti Harapan Baru (NAP) yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri, Jeneral Chawalit Yongchaiyud.


Astora yang berkhidmat dengan Kumpulan Utusan sehingga 2007 dan pernah menjadi Pengarang Agama Utusan Malaysia dan majalah Al-Islam akan bertanding di Parlimen Ruso/Jabat iaitu kawasan majoriti Melayu-Islam dalam Wilayah Narathiwat di selatan Thailand.

Beliau yang berasal dari kawasan Parlimen itu berkata, keputusannya untuk bertanding pada pilihan raya tersebut dibuat selepas bertemu dengan Chawalit di Bangkok baru-baru ini.

"Saya diberi tawaran oleh Chawalit untuk bertanding. Beliau menjemput saya, beliau mencari saya sudah lama kerana tahu pengalaman saya di luar negara dan tempatan memang banyak. Beliau panggil saya ke Bangkok, saya bertemu dengannya dan terus mengisi borang menjadi ahli NAP dan borang pencalonan untuk bertanding di kawasan empat iaitu Narathiwat.

"Masyarakat Islam di selatan Thailand tiada tempat bergantung, kalau tiada tempat untuk menumpang orang Melayu di sini, susah untuk menempuh kehidupan. Pengalaman yang saya miliki di luar negara terutama ketika berada di Utusan Malaysia akan membantu saya untuk menyelesaikan masalah di sini," katanya ketika dihubungi akhbar ini hari ini.

Bekas wartawan itu dijangka menghadapi persaingan enam penjuru dengan tiga daripadanya dijangka memberi tentangan sengit pada Pilihan Raya Umum Thailand yang akan diadakan pada 3 Julai ini.

Astora berkata, keputusannya untuk menyertai pilihan raya tersebut adalah langkah pertamanya untuk menyertai politik bagi membela nasib penduduk di kawasan tersebut.

"Ini adalah persiapan saya kerana kerajaan yang akan ditubuhkan di negara ini (Thailand) tidak akan bertahan lama, paling lama dua tahun dan akan ada pilihan raya baru. Sekarang adalah persiapan awal untuk sertai pilihan raya akan datang, pilihan raya sekarang adalah untuk memperkenalkan diri kepada rakyat kerana saya masih baru dalam bidang ini," katanya.

Beliau bagaimanapun percaya masih berpeluang untuk mencipta kejutan pada pilihan raya tersebut kerana pengalaman dan ilmu yang dimilikinya boleh membantu masyarakat di wilayah tersebut.

"Saya mempunyai peluang di situ (Narathiwat) sebab ada orang yang sukakan ilmu, intelektual dan pengalaman. Saya ada sekolah sendiri, kelas fardu ain dan bahasa Melayu untuk anak-anak yang belajar di sekolah Thailand dan mengaji kitab untuk orang dewasa selain mempunyai kaum keluarga yang ramai di sini," katanya yang menyertai debat dengan tujuh calon pilihan raya di sebuah universiti di Yala kelmarin.

Pengarah Pilihan Raya Narathiwat, Muhammad Ismail ketika dihubungi telah mengesahkan menerima borang pencalonan daripada Astora.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana