[kl-bogel] Pakatan: Buku Jingga penyelesai masalah pekerja

Kongsi 
Dasar-dasar yang digariskan dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat akan dapat memastikan agihan kekayaan yang saksama bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh golongan pekerja di negara ini.

Pengarah eksekutif pejabat penasihat ekonomi kerajaan Selangor, Rafizi Ramli berkata di bawah pentadbiran sekarang, apabila ada masalah untuk para pekerja, ianya seolah-olah tidak akan menjejaskan ekonomi negara.

Berucap kepada 300 peserta forum mengenai kongres pekerja berdasarkan Buku Jingga, Rafizi menghurai mengenai buku tersebut, dengan menekankan tentang faedah-faedahnya kepada para pekerja yang menjadi sebahagian besar golongan berpendapatan rendah.

buku jingga workers congress 220511Ahli panel lain ialah bekas presiden Kongres Kesatuan Sekerja
Malaysia (MTUC), Syed Shahir Syed Mohamud; pengasas Zentrum Future Studies, Professor Abu Hassan and pengerusi biro buruh DAP, A Sivanesan, serta ahli jawatankuasa pusat PAC, Mohamad Sabu.

Forum itu dipengerusikan oleh ahli parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani.

Wakil rakyat Pakatan berhujah bahawa golongan pekerja telah dibebankan dengan gaji yang tidak berubah sejak sedekad lalu, dengan kenaikan gaji hanya 2.6 peratus antara 2000 dan 2010.

Jika diberi masa lima tahun untuk mentadbir kerajaan pusat dari Putrajaya, Rafizi berkata, purata pendapatan isirumah akan meningkat kepada RM4,000 untuk membantu golongan pekerja, seiring dengan kos sara hidup yang cepat meningkat, ekoran pelan rasionalisasi subsidi kerajaan sekarang.

Bagaimanapun, katanya, ia hanya boleh dicapai dengan penggubalan undang-undang gaji minimum untuk memastikan pendapatan minimum pekerja ialah antara RM1,500 dan RM2,000 memandangkan kini 72 peratus pendapatan pekerja adalah kurang daripada RM1,500.

Dengan itu, tegas Rafizi, ia akan menyelesaikan isu-isu berkaitan dengan produktiviti yang rendah selama ini, kerana penindasan gaji oleh majikan.

buku jingga workers congress 220511Beliau menyalahkan perdana menteri paling lama, Tun Mahathir Mohamad, kerana melaksanakan dasar-dasar yang menurutnya, memudaratkan golongan pekerja.

Dalam era Mahathir, katanya, dalam usaha menarik pelaburan, kerajaan berjanji untuk mengekal gaji pekerja dan pada paras yang rendah.

Tegas Rafizi, ia merupakan satu dasar yang biasanya dilaksanakan di kebanyakan negara tetapi hanya di peringkat permulaan, bukan selama-lamanya seperti di Malaysia.

Dalam Buku Jingga, katanya, Pakatan menjanjikan pelaksanaan sepenuhnya undang-undang gaji minimum dan bukan sekadar janji manis sahaja.

--
You received this message because you are subscribed to the Google Groups "kl-bogel" group.
To post to this group, send email to kl-bogel@googlegroups.com
To subscribe or unsubscribe at http://groups.google.com.my/group/kl-bogel/subscribe
For more options, visit this group at http://groups.google.com/group/kl-bogel?hl=en
Sebarang email pertanyaan, hantar kepada abangmod@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

[kl-bogel] Huzaida..

[kl-bogel] Sasha Isteri Teman

[kl-bogel] Cikgu Zana